Článek
„Porovnali jsme nejen platy, ale také benefity všech tří skupin řidičů. Strojvůdci z toho vyšli výrazně nejlépe," řekl jednatel společnosti Profesia Dalibor Jakuš.
Například 70 % strojvedoucích dostává příspěvek na důchodové spoření, které mají jen dvě pětiny řidičů autobusů a desetina řidičů kamionů. Dvě třetiny železničářů mají dovolenou navíc, zatímco řidiči kamionů tuto výhodu téměř neznají.
Srovnání mezd a benefitů strojvedoucích, řidičů autobusů a kamionů v ČR: | |||
---|---|---|---|
vlak | autobus | kamion | |
průměrný plat v Kč | 24 840 Kč | 19 603 Kč | 23 174 Kč |
vzdělávání zaměstnanců | 23 pct | 17 pct | 8 pct |
nápoje na pracovišti zdarma | 35 pct | 23 pct | 5 pct |
příspěvek na penzijní připojištění | 71 pct | 40 pct | 11 pct |
příspěvek na zdravotní připojištění | 18 pct | 6 pct | 3 pct |
dovolená navíc | 62 pct | 39 pct | 7 pct |
zdroj: Merces.cz |
Čeští strojvedoucí si vedou dobře i ve srovnání s kolegy ze Slovenska a Maďarska. Zatímco Maďaři zaostávají v průměrném platu jen o několik stokorun, Slováci berou v přepočtu o 8000 Kč méně. Podobné je to s benefity. Alespoň desetina českých strojvedoucích dostává osm benefitů, Slováci mají nárok na čtyři benefity, Maďaři mají k platu šest výsad.
„Dá se říct, že slovenští kolegové jsou opravdu chudí příbuzní českých kolegů. Maďaři aspoň ve dvou benefitech české kolegy porážejí. Více jich má nadstandardní zdravotní péči a proplacenou dopravu do práce," řekl Jakuš. Češi si zase užívají ve větší míře delší dovolené.