Článek
S výjimkou rámu už má stroj homologované komponenty pro provoz na veřejných komunikacích. „Nyní připravujeme podklady pro budoucího investora,“ řekl Právu strůjce nápadu a šéf týmu Josef Formánek z katedry konstruování strojů strojní fakulty.
Dvousetkilový kolos pohání šestnáctikilowattový motor, maximální rychlost je zatím omezena na 130 kilometrů za hodinu. Na jedno nabití je přitom možné urazit vzdálenost až 150 kilometrů. Zavazadlový prostor se chlubí objemem 20 litrů.
Jízdní vlastnosti chce výzkumný tým i nadále zlepšovat. „Momentálně pracujeme na převodovce, kterou stroj zatím postrádá. Také chceme snížit hmotnost a zvýšit dojezdové vzdálenosti,“ uvedl Formánek s tím, že baterii je možné nabíjet v klasické zásuvce.
Charakteristický zvuk dodá reproduktor
Jediné, co motorce chybí, je pravý brumlavý zvuk spalovacího motoru. Ale ne tak úplně. „Motocykl může fungovat v tichém režimu nebo v režimu reprodukovaného zvuku vámi vybraného stroje, například koňského spřežení,“ zavtipkoval Formánek.
Podle rektorky Ilony Mauritzové vznik motorky usnadnila vysoká heterogennost univerzity. Ocenila zejména propojenost jednotlivých fakult, v tomto případně fakulty strojní a Ústavu umění a designu. „Výsledkem úspěšné spolupráce je právě vznik tohoto prvního českého elektromotocyklu,“ řekla Mauritzová.
Vývoj motorky stál stovky tisíc korun a byl dotován z univerzitního programu na konkurenceschopnost. Tvůrci nápadu tvrdí, že je výroba jednoduchá a ekonomicky nenáročná.