Hlavní obsah

V Mostě znovu chtějí za učni až domů

Právo, Šárka Cicvárková

V bačkorách na vyučování, na svačinu si odskočit domů, neplatit cestu do školy a neriskovat konflikty ve městě „gádžů“, tak si vesměs představují podmínky pro vzdělávání svých dětí Romové z Chanova.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Nedostatek vzdělání je největším problémem sociálně slabých skupin.

Článek

Jejich představy se před třemi lety neúspěšně pokusil uvést v život největší vzdělávací komplex v kraji: velebudická technická škola. Nyní se k tématu vrací a věří, že tentokrát přece jen uspěje.

Vysvětlí dětem výhody

„Chtěli bychom otevřít přímo v Chanově tříletý učební obor operátor skladování-logistik pro dívky i chlapce, a to od školního roku 2014/2015,“ řekl Právu ředitel školy Karel Vokáč.

První pokus v roce 2010 ztroskotal na naprostém nezájmu chanovských dětí i rodičů. „Tentokrát uděláme masivní kampaň, půjdeme do škol, abychom dětem vysvětlili výhody vzdělávání přímo v místě, kde žijí,“ informoval Vokáč.

Naplnit alespoň jednu třídu

Za úspěch by považoval patnáct školáků. Ti by naplnili jednu třídu. „Vyučovalo by se v polyfunkčním centru, které v Chanově vzniklo,“ uvedl Vokáč s tím, že v něm jsou ještě lepší podmínky než v základní škole, kde se měli učni vzdělávat v roce 2010. „Jsou tam i dílny, kde by mohla probíhat praktická příprava,“ upozornil.

Učili by je známí učitelé

Navazující obor v místě, kde se narodili a chodili do základní školy, by měl pro mladé lidi z problémového sídliště ještě jednu výhodu: některé ze všeobecných předmětů by je i dál učili pedagogové, kteří je přivedli až na konec školní docházky. Odborné předměty by vyučovali kantoři z Velebudic, kteří by za svými žáky dojížděli.

Neumějí překonávat překážky

O tom, že Romové se něco naučit chtějí, ale i sebemenší překážky je obvykle odradí, se přesvědčilo i vzdělávací centrum Domu romské kultury. Do rekvalifikačních kurzů se houfně hlásily místní děti. Dávaly přednost půlročnímu školení před tříletým učebním oborem.

„Hlavní argumenty rodin? Do učilišť musí děti dojíždět a to stojí peníze. Naše kurzy probíhaly přímo uprostřed sídliště. Ani svačinu jim nemuseli dávat, protože si prostě odběhly na jídlo domů,“ připustil už tehdy ředitel Domu Martin Nebesář.

Bez vzdělání se neuplatní

Nedostatek vzdělání je největším problémem sociálně slabých skupin. Řada dětí z nejproblémovějších rodin ani nedokončí základní školu a na trhu práce se uplatní jen stěží. Obvykle získávají jen náhodnou práci jako nekvalifikovaná síla.

Související témata:

Výběr článků

Načítám