Článek
Vyplývá to z dat ministerstva školství. Na podporu handicapovaných i nadaných dohromady šlo podle úřadu v roce 2021 zhruba osm miliard korun.
Jak velká část z toho patřila dětem s talentem, MŠMT neupřesnilo. Na rozvoj zájmového vzdělávání nadaných vypsalo letos dotace 15 milionů korun.
Nedaří se je odhalit
V každém ročníku populace je podle odborníků zhruba deset procent nadaných a dvě procenta mimořádně nadaných, v Česku se je ale často nedaří odhalit.
Je potřeba vytvořit model zavedení specializovaných pozic do škol, nabádá EDUin
S tím souhlasí i vládní zmocněnkyně pro lidská práva a expertka na inkluzivní vzdělávání Klára Laurenčíková. „Mimořádně nadané žáky neumíme v systému vzdělávání kvalitně identifikovat. Řada dětí tak stále ještě přichází o potřebnou podporu v cíleném rozvoji svých talentů a mimořádného nadání,“ vyjádřila se pro Novinky.
Takové děti pak podle ní zažívají frustraci z toho, že jim okolí nerozumí, a ztrácejí kvůli tomu motivaci k dalšímu učení.
Zmocněnkyní pro lidská práva bude Šimáčková Laurenčíková
„Výjimkou bohužel nejsou ani přidružené psychické problémy vyvěrající z pocitu, že jim okolí nerozumí, a riziko častějšího osamocení ve vztazích s druhými,“ upozornila Laurenčíková.
Od zavedení společného vzdělávání handicapovaných s ostatními v běžných školách v roce 2016 mají i nadaní přitom nárok na některé druhy podpůrných opatření. Na základě doporučení z poradny se mohou vzdělávat podle individuálního plánu a získat speciální učebnice a pomůcky.
Ministerstvo podpoří 400 znevýhodněných škol téměř dvěma miliardami, řekl Gazdík v Bílině
Počet nadaných v evidenci základních škol mezi roky 2017 a 2019 vzrostl z 1881 na 2320, následně se ale snížil. Loni jich podle statistik bylo 1955, což představuje 0,2 procenta žáků základních škol. Mimořádně nadaných bylo 765, tedy 0,08 procenta ze všech 964 571 školáků.
Podpůrná opatření nejen pro handicapované
Žáci se zvláštními potřebami z důvodů zdravotních, mentálních či socioekonomických problémů tvořili podle statistik ministerstva loni v září 13,7 procenta dětí v základních školách. Jejich množství se zvýšilo od roku 2017 do září 2020 o přibližně 27 tisíc na 135 204. Loni kleslo na 132 360.
Kolik peněz jde na podporu nadaných a handicapovaných, není podle ministerstva možné přesně vyčíslit, protože některé věci financují ze svých rozpočtů samy školy. Resort má za rok 2021 přehled o výdajích na podpůrná opatření ve výši zhruba osmi miliard. Individuální vzdělávací plán podle něj mělo loni v září v ZŠ 370 žáků a v SŠ 67.
Do adaptačních a jazykových kurzů se zapojilo přes 30 tisíc ukrajinských dětí
Ministerstvo doplnilo, že každoročně vypisuje dotační program na podporu nadaných žáků základních a středních škol. „Účelem vypisované výzvy je zejména zkvalitňování a rozvoj nabídky neformálního a zájmového vzdělávání pro nadané žáky,“ řekla mluvčí úřadu Aneta Lednová.
O peníze podle ní mohou žádat neziskové organizace, výzkumné instituce, vysoké školy nebo volnočasová střediska, letos podporu získalo 41 z nich. Úspěšní žadatelé si rozdělili zhruba 15 milionů korun. Loni se díky tomu mohlo rozvíjet 9207 nadaných dětí, a to zejména v přírodovědných a technických oborech, dodala mluvčí.
Ve školství pracovalo v září 871 psychologů, žáků je 1,4 milionu
Odborníci na vzdělávání nadaných dlouhodobě upozorňují, že talentované děti bývají nadprůměrné jak rozumově, tak i osobnostně a citově.
Nadaným dětem chybí ve školách kvalitní podpora, tvrdí odborníci
Pokud jsou zanedbávané, tíhnou podle expertů, jak ostatně zmínila i Laurenčíková, k psychickým potížím. Společnost tak nemůže těžit z jejich výjimečnosti, tudíž se v mezinárodním srovnání stává méně úspěšnou.
Počet žáků v ZŠ (* žáci se speciálními vzdělávacími potřebami kvůli zdravotnímu, mentálnímu či socioekonomickému znevýhodnění) | ||||
---|---|---|---|---|
nadaní | z toho mimořádně nadaní | žáci se SVP* | žáci ZŠ celkem | |
2017/2018 | 1881 | 1116 | 107 772 | 926 108 |
2018/2019 | 2244 | 894 | 120 845 | 940 928 |
2019/2020 | 2320 | 937 | 132 984 | 952 946 |
2020/2021 | 2171 | 847 | 135 204 | 962 348 |
2021/2022 | 1955 | 765 | 132 360 | 964 571 |
Zdroj: MŠMT |