Hlavní obsah

V americké škole neexistují známky, učitelé ani úkoly

V soukromé škole Spring Valley v americké Floridě se žáci nesetkají se známkami, učiteli nebo s rozvrhem hodin. Škola zároveň klade důraz na své demokratické fungování, téměř o všem tak děti rozhodují ve volbách během schůzí.

Foto: Spring Valley School

Žáci Spring Valley během svého školního dne

Článek

Škola Spring Valley otevřela v roce 1997 a připojila se mezi další tzv. Sudbury školy, kterých je po světě momentálně kolem šedesáti.

Tento typ soukromých škol dává studentům plnou odpovědnost za jejich vzdělání a bez jakéhokoli rozvrhu či osnov je nechává rozhodovat. Děti a zaměstnanci jsou si přitom rovni a o všem se rozhoduje demokratickým hlasováním.

Asi třicet dětí ve věku mezi pěti a osmnácti lety má naprostou svobodu rozhodovat o tom, co se chtějí učit a co ne. Rozhodují ale dokonce také o školním rozpočtu, přijetí či vyloučení ostatních studentů, rovněž mohou zaměstnat nebo vypovědět personál školy, který zde nahrazuje pozici učitelů. Děti si dále mohou samy vybrat, v jakém roce studium absolvují.

Sedí u počítačů a nemluví. Děti u zápisů mají čím dál větší problémy s řečí

Domácí

Reportáž o fungování školy přinesl server Tampa Bay Times.

Díky novému státnímu zákonu mají floridští studenti nárok na příspěvek na školné, zájem o soukromé školy na Floridě tak rychle stoupá. Škola Spring Valley proto zvýšila nabídku prohlídek pro zájemce o studium a v létě plánuje rozšíření školní budovy.

Žáci a zaměstnanci školy si přitom nedávno odhlasovali významné zvýšení ročního školného, a to z 4850 amerických dolarů (asi 103 tisíc korun) na 6717 dolarů (143 tisíc Kč).

Budou z nich spíše umělci a podnikatelé

Program většiny dětí zahrnuje hraní her včetně těch počítačových, kreslení nebo čtení. Často se děti učí také z videí na internetu.

Studenti a zaměstnanci se mohou účastnit školního shromáždění, které se koná jednou týdně. Tady mají žáci možnost předložit či upravit pravidla a zásady školy a společně o nich hlasovat.

Např. soudní výbor rozhoduje o porušení pravidel jednotlivými studenty či zaměstnanci a uděluje tresty

Zaměstnanci školy jsou celkem čtyři a shodují se, že ze zdejších studentů se stanou spíše umělci a podnikatelé než vědci. Poslední čtyři absolventi se podle informací školy stali studentem univerzity, barmanem, nutričním poradcem a řidičem kamionu.

Zmíněné schůze vede zvolený předseda, osmnáctiletý Christian. Ten se chce jednou stát pilotem a čas ve škole tak často tráví v simulátoru, který si přinesl z domova. Číst a psát se naučil díky videohrám.

Další studentkou školy je čtrnáctiletá Mila, která se naučila hrát na kytaru od staršího spolužáka a jeden ze zaměstnanců jí pomohl s matematikou, o což sama požádala. Oba žáci se shodují, že v obvyklé škole by se necítili dobře.

V Indonésii probíhá experiment, výuka studentů začíná už v 5:30

Věda a školy

„Studenti mohou zkoumat cokoli chtějí, včetně sociálních a politických problémů, ale žádný učební plán neexistuje,“ vysvětluje zakladatelka školy Spring Valley Diane Ballouová. „Věříme, že se všichni vyrovnají s jakýmkoli rozhodnutím, které učiní.“

Studenti si vytvořili až překvapivé množství pravidel, spolků a výborů, z nichž každý má svého předsedu. Jedním z nich je například soudní výbor, který rozhoduje o porušení pravidel jednotlivými studenty či zaměstnanci a uděluje tresty.

Koncept školy

Koncept školy, který dává téměř naprostou svobodu svým žákům, jde zároveň proti současnému trendu „aktivistických rodičů“, kteří stále více zasahují do fungování škol.

Sama Ballouová přiznává, že právě přenechání rozhodování na studentech je pro jejich rodiče největší výzva.

Ministerstvo pošle školám návod, jak moc nezatěžovat děti domácími úkoly

Věda a školy

Sudbury školy často čelí kritice z řad veřejnosti i médií. Odpůrci tohoto konceptu poukazují na chybějící základní znalosti dětí, v roce 2014 byl v USA kupříkladu medializován příběh šestnáctiletého chlapce, který neznal jméno amerického bojovníka za lidská práva Martina Luthera Kinga.

Podporovatelé konceptu Sudbury škol zase připomínají častý povzdech studentů běžných škol, že jsou nuceni učit se něco, co nikdy nebudou potřebovat.

Ředitel: Soukromé školy jsou průkopníky moderního vzdělávání, absolventi mají výhodu na trhu

Věda a školy

NSS: Ministerstvo nemůže bránit vzniku soukromých škol jen proto, že ve státních je místo

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám