Hlavní obsah

Úspěšnost žáků u maturitní zkoušky se podle inspekce v posledních dvou letech zvýšila

4:24
4:24

Poslechněte si tento článek

Praha

Úspěšnost žáků u maturitní zkoušky se v posledních dvou letech zlepšila, lépe se jim dařilo ve školní i státní části v jarním termínu zkoušky. Mezi lety 2022 a 2024 se také snižoval počet studentů, kteří maturitní zkoušku nekonali, ačkoli se k ní přihlásili. Vyplývá to z výroční zprávy České školní inspekce (ČŠI) za školní rok 2023/2024.

Foto: Jaroslav Ožana, ČTK

Ilustrační snímek

Článek

Např. úspěšnost žáků nástavbového studia se mezi jarními termíny zkoušky mezi lety 2022 a 2024 zvýšila o 17 procentních bodů. Přesto zůstávají v porovnání s žáky gymnázií a těmi ze středních odborných škol u maturit nejméně úspěšnými, vyplývá z výroční zprávy.

Z žáků nástavbového studia, kteří šli ke zkoušce poprvé, neodmaturovala letos na jaře téměř třetina, uvedla inspekce. Nadále také platí, že se těmto žákům hůře daří ve státní části maturity než v té školní. Naopak pro žáky gymnázií a středních odborných škol bylo obtížnější složit školní část zkoušky.

Mezi lety 2022 a 2024 se snižoval i počet studentů, kteří maturitní zkoušku nekonali. Klesl tak podíl žáků, kteří po přihlášení k maturitní zkoušce zanechali studia nebo neprospěli v posledním ročníku. Z žáků gymnázií maturitní zkoušku letos na jaře nedělalo 1,9 procenta, ve středních odborných školách to bylo 6,2 procenta a z žáků nástavbového studia to bylo 13 procent přihlášených.

V matematice a přírodních vědách jsou čeští žáci nadprůměrní. Na děti z 90. let ale nemají

Domácí

Ačkoli se i letos žákům, kteří skládali maturitní zkoušku poprvé, nejméně dařilo v matematice, jejich úspěšnost se meziročně zvýšila o sedm procentních bodů. Nadále se zvyšuje úspěšnost prvomaturantů ve státní zkoušce z českého jazyka a literatury. Letos na jaře jich nezvládlo zkoušku složit 2,8 procenta, loni to bylo šest procent. Meziročně naopak mírně klesla úspěšnost ve zkoušce z cizího jazyka.

Státní maturita je podle zákona povinná z českého jazyka a literatury, druhý předmět si studenti vybírají mezi matematikou a cizím jazykem. Angličtinu si v posledních třech letech pro jarní termín zkoušek zvolilo asi 80 procent prvomaturantů, matematiku necelá pětina, vyplývá z dat státní organizace Cermat.

Podle novely zákona z roku 2020 organizuje Cermat jen didaktické testy, ty se letos konaly od 2. do 6. května. Ústní a písemné zkoušky z češtiny a cizích jazyků se přesunuly na úroveň škol.

Pád systému přihlášek na střední školy nehrozí, ujišťuje nová šéfka Cermatu

Věda a školy

Pomůže AI s přípravou na přijímačky? Odborníci jsou opatrní

Domácí

Studium letošních maturantů ovlivnila v době pandemie covidu-19 zejména v roce 2020 a 2021 opatření proti šíření nemoci spojená s výukou na dálku. Někteří odborníci na vzdělávání proto upozorňovali, že tak žáci mohli mít studium obtížnější. V letech pandemie byly zkoušky pro maturanty upravené, letos se konaly ve standardním režimu.

Počet žáků ZUŠ po mírném propadu opět roste

Za zmínku ještě stojí, jak dále vyplývá z výročních zpráv školní inspekce a statistiky ministerstva školství, že počet žáků základních uměleckých škol (ZUŠ) po mírném propadu v období pandemie covidu-19 opět roste. Ve školním roce 2023/2024 jich bylo přes 262 tisíc, meziročně asi o 4700 více.

Sbírka na další piana do škol je za polovinou

Věda a školy

Zájem žáků vzrostl o všechna čtyři zaměření, která ZUŠ nabízí, tedy o hudební, taneční, výtvarné i literárně-dramatické obory. Nejvíce vzrostl za posledních deset let zájem o literárně-dramatický obor: v uplynulém školním roce ho navštěvovalo 11 527 dětí, v porovnání se školním rokem 2013/2014 jich přibylo více než 2000.

Aktuální výroční zpráva ČŠI se mj. věnovala i kapacitám školek nebo podílu kvalifikovaných učitelů.

Inspekce: Kapacity školek jsou v některých krajích nedostatečné

Věda a školy

Podíl kvalifikovaných učitelů ZŠ se v minulém školním roce mírně snížil

Věda a školy

Výběr článků

Načítám