Článek
„Stále platí, že o změně harmonogramu revizí RVP se v tuto chvíli nejedná, a stále platí termín září 2024 pro dobrovolné zahájení výuky. Na základě monitorování procesů a prací na tvorbě nového kurikula je MŠMT v budoucnu připraveno o harmonogramu věcně jednat, protože je důležité, aby změna kurikula, ke které přistoupíme, byla v první řadě kvalitní,“ řekla ve středu mluvčí MŠMT Aneta Lednová.
Na začátku roku někteří odborníci na vzdělávání a organizace, jež se školství věnují, varovali před tím, že nastavený časový plán po zdržení ve schvalování koncepce úprav v učivu nelze stihnout tak, aby byly změny zavedené kvalitně, s dostatečnou přípravou škol.
To, že je stanovený harmonogram pro zavedení změn ve vzdělávacích plánech – v souvislosti se skluzem ve schvalování koncepčních materiálů – spíše nereálný, uvedla dříve např. nezisková organizace EDUin.
Posuzování připravenosti dětí na školní docházku je v Česku zastaralé, tvrdí EDUin

Koncepci pro změny v RVP začali experti na ministerstvu připravovat v září 2021. V polovině loňského roku návrh předali tehdejšímu ministru školství Petru Gazdíkovi (STAN).
Vedení úřadu v čele s nynějším ministrem školství Vladimírem Balašem (STAN) vzalo hlavní směry revize na vědomí v listopadu 2022 s tím, že skupina expertů bude ještě několik bodů projednávat. Jejich řešení stanovila v dokumentu nazvaném technické zadání revize, které resort předal NPI v únoru tohoto roku.
Volitelný druhý jazyk a testování žáků v uzlových bodech?
Konkrétní úpravy v učivu jednotlivých předmětů připravují podle koncepce od ministerstva pracovní skupiny v NPI. Kamil Ubr z NPI dříve sdělil, že na revizích pracuje v NPI asi 600 lidí. První podoba upraveného vzdělávacího programu by podle něj měla být hotová v polovině tohoto roku, poté podle něj dokument čeká připomínkové řízení, kde se může dál změnit.
Finální verze dokumentu z NPI by měla být k dispozici na podzim, uvedl zástupce pedagogického institutu.
K lepšímu naplňování cílů výuky by podle pedagogů pomohlo méně učiva

Podle harmonogramu, který přislíbilo ministerstvo, by mohly první ZŠ podle nového vzdělávacího programu začít učit od září 2024. Povinný bude od září 2025 pro žáky v prvním a šestém ročníku ZŠ a ve všech třídách od září 2029.
MŠMT: Školy dostanou víc času na prohlubování učiva. Dělení na základ a nadstavbu odpískáno

Ve výuce na ZŠ bude podle resortu po úpravách vzdělávacích plánů víc času na prohlubování a rozvíjení učiva. Obsah vzdělávání se bude v plánech redukovat a aktualizovat, celkový počet vyučovacích hodin se ale nezmění.
Počítá se např. se zavedením volitelnosti druhého cizího jazyka a s testováním žáků ve třetím, pátém a devátém ročníku ZŠ.
Vláda upravila programové prohlášení. Mění se závazky u financí či energetiky

Faul vlády, ruší slib kantorům
