Článek
V současnosti je podle ministryně systém nastaven tak, jako by byl výstup z gymnázia a střední odborné školy shodný.
„Myslím si, že nejen poslední dva roky, ale celkově v dekádě je zřejmé, že tomu tak není,” řekla. V roce 2021 či 2022 by proto měl být jiný jak obsah vzdělávání, tak i obsah ověřování znalostí a dovedností.
Ministryně vidí zmatek ve středoškolských oborech
Valachová se domnívá, že je nutné udělat pořádek v rámci velkého množství různých středoškolských oborů. Není podle ní zcela jasné, zda se některé obsahově nepřekrývají nebo jestli jsou vůbec potřebné.
Do roku 2018 chce proto rámcové vzdělávací programy nastavit tak, aby bylo jasné, co se v rámci oboru učí a z čeho by měl být maturant zkoušen.
Studenti středních odborných škol by tak zřejmě v budoucnu nemuseli prokázat stejné znalosti v matematice a cizím jazyce jako gymnazisté.
„V roce 2022 u středních odborných škol by měla maturitní zkouška vypadat více tak, že z hlediska svého obsahu silněji zohledňuje reálnou podobu vzdělávání v daném oboru,” prohlásila. Mělo by dojít k zohlednění zvláštností jednotlivých oborů.
Studenti středních odborných škol by tak zřejmě v budoucnu nemuseli prokázat stejné znalosti v matematice a cizím jazyce jako gymnazisté, ale spíše vysoké znalosti ve svých odborných předmětech.
Nyní podle ní Národní ústav pro vzdělávání intenzivně pracuje na úpravách vzdělávacích programů středoškolských oborů, které začaly před dvěma roky.
„Když to nebudeme mít hotovo, tak nebudeme schopni dobře diskutovat o tom, jak máme mít nastavenu síť z hlediska páteřních oborů středních škol,” vysvětlila. Nově vypracovanou analýzu o síti páteřních oborů středních škol chce v květnu projednat s hejtmany.
Školská unie se prý neměla možnost vyjádřit
Valachová prý vyzvala kolegy z odborných asociací, aby s revizemi pomohli a podíleli se na nich. Předseda Unie školských asociací (CZESHA) Jiří Zajíček ale ČTK řekl, že sice ví o tom, že se pracuje na úpravách rámcových programů, zatím ale prý neměl možnost se k ničemu vyjádřit.
Informace o tom, že by na revize měl navazovat nový způsob ověřování znalostí, je pro něj prý nová.
Přehodnotí se i průřezová témata
Ministerstvo také průběžně pracuje na revizích rámcových vzdělávacích programů základních škol. Měly by se v nich zohlednit výsledky z maturitních zkoušek, mezinárodních srovnání nebo i otázka digitálního vzdělávání.
V letošním a příštím roce by měly být tyto průběžné revize v základních všeobecných předmětech, jako je cizí jazyk, čeština a matematika. Přehodnotí se i průřezová témata, zatím se o nich podle ministryně jedná o tom, jak budou do rámcových vzdělávacích programů zapracovány.