Článek
„Velká většina škol, které mobilní telefony zcela zakazují, jsou ale neúplné školy. Takže se bavíme o dětech od první do páté třídy, kde ten problém je obecně daleko menší a v řadě případů motivem pro zákaz je, aby děti mobil neztratily nebo se jim nerozbil. Ale u těch plně organizovaných s druhým stupněm je to už řešení nadužívání, případně rizikového zneužívání, kyberšikany a podobně,“ popsal Novinkám šéf inspekce Tomáš Zatloukal.
Ze zprávy plyne, že ve čtvrtině plně organizovaných škol je používání mobilů povolené, ale v hodinách zakázané, pokud k tomu nedá učitel svolení. A jen minimum škol nemá regulaci užívání mobilů nijak nastavenou.
„Většina škol má nějaké podmínky. Dvě třetiny žáků totiž podle našeho šetření žádné regulace doma v přístupu k digitálním technologiím nemají a školy si to dobře uvědomují a přiměřeným způsobem na to reagují,“ uvedl Zatloukal.
Místo mobilu diskotéka a skákací panák. Přibývá škol, které zakazují telefony
Důvodů, proč školy užívání mobilů omezují, je víc. Tři čtvrtiny ředitelů uvedly, že se obávají narušování výuky. Dvě třetiny se také shodly, že se obávají snížené koncentrace žáků na učení. Zhruba stejně silným faktorem je i obava, že by si děti pořizovaly fotografie, audio- nebo videonahrávky za účelem poškození spolužáků, učitelů či jiných pracovníků školy.
Pro 57 procent ředitelů je pak důležité, aby žáci kvůli mobilům neztráceli přirozený sociální kontakt s vrstevníky. A jen o něco méně ředitelů se obává sdílení nevhodných obsahů mezi žáky.
„Nelze spoléhat na rodinu“
Pravidla, podle nichž žáci užívají mobily jen v rámci výuky, jsou nejschůdnější i podle šéfa platformy Učitel naživo Martina Kozla.
„Co vím ze škol, které se tím u nás zabývají, tak to dělají přesně takhle. Mobily jsou ve škole vypnuté, a pokud se využívají k výuce, můžete si je zapnout, a až ta činnost skončí, zase se vypnou a uklidí. Většina škol se přiklání k této kombinaci a řekl bych, že vše spěje k tomuto modelu,“ řekl Novinkám.
Odborníci: Škola musí posilovat charakter dětí. Vedle technologií jim nic jiného nezbyde
Považuje to za rozumnou cestu. „Škola má přece jen být místem, které nás učí relevantní věci v dnešním světě, a to je i efektivní využívání technologií. A možná je to i místo, kde můžeme adresovat to, aby se technologie nezneužívaly nebo nevyužívaly způsobem, který nám ubližuje. Data čím dál více ukazují, že ty problémy s tím spojené jsou a budou,“ vysvětlil.
Podle Kozla se nedá spoléhat jen na odpovědnost rodičů, že děti řádně poučí o bezpečném a adekvátním využívání technologií, a tak péči o zdravou budoucí generaci by měla zastat právě škola.
„Pro některé děti je škola jediné místo, které je může vytáhnout třeba i z nějakého nevyhovujícího prostředí a někam je posunout. Škola se tomu má věnovat a nějak to řešit, takže vytlačit z ní mobily nedává úplně smysl. Ale určitě je nějak regulovat má,“ uzavřel.