Hlavní obsah

Unikátní projekt zasvětí studenty do tajů finanční gramotnosti

Naučit středoškoláky správně a efektivně nakládat s financemi a doplnit mezeru v klasické školní výuce chce nový vzdělávací projekt Rozvoj finanční gramotnosti, který ve středu začali testovat žáci Střední odborné školy – centra odborné přípravy a gymnázia v Praze 9. Cílem je ukázat mladé generaci nezbytné dovednosti, které ji ochrání před finančními problémy, a naučit je dobře hospodařit s penězi, aby neskončili v dluhové pasti.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Nový projekt začali testovat žáci střední školy v Praze 9.

Článek

Výuková média, zdarma ke stažení na webu, jsou interaktivní, aktivně žáky zapojují do vzdělávání pomocí her, různých úkolů, cvičení. Obsahují učební texty a podpůrná multimédia, například fotografie, obrázky i videa.

„Projekt je ojedinělý tím, že zpřístupňuje učebnice věnující se rozvoji finanční gramotnosti ucelenou formou na středních školách. Taková sada v Česku zatím po obsahové i didaktické neexistuje,“ uvedl Igor Červený z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, která ji tvořila s Ústavem ekonomiky a managementu na VŠCHT v Praze.

„Povýšili jsme ji transformací do interaktivních výukových médií pomocí systému, který jsme u nás na fakultě vyvinuli. Má za úkol člověka aktivizovat, aby ho interaktivní prvky podněcovaly ve vzdělávání,“ vysvětlil. Interaktivní prvky podle něj zvyšují studijní úspěšnost až o 21 procent. „Samozřejmě je to generace multimediální, lidé zvyklí mít digitální nástroje v ruce a potřebují, aby to bylo interaktivní. Když jim dáte nějaké PDF nebo prostý text, nebudou se tomu věnovat,“ řekl k formě výuky.

Inspekce: Každý pátý žák 1. ročníku SŠ je finančně negramotný

Věda a školy

Na střední škole v Hrdlořezích studuje téměř 1600 žáků. „Čtyřicet procent vnímá finanční gramotnost jako nedílnou součást svého života, polovina má nějaké povědomí a deset je vědomostmi nezasaženo,“ tlumočil výsledky nedávného průzkumu ředitel Josef Ležal.

Využití v několika předmětech

Finanční gramotnost škola učí v několika předmětech. „Ale trochu nám chybí systém, ucelenost, které právě tento projekt přináší,“ těší ho.

Výukové materiály využijí pedagogové v několika předmětech, „Nechceme to omezit jen na čísla, chceme, aby finanční gramotnost zobrazovala postoje, požadavky, návyky, aby se nenásilně stala součástí životního stylu našich studentů,“ dodal.

„Zatím to vypadá jako jednoduchý test,“ hodnotil student prvního ročníku oboru mechanik, elektrotechnik Václav Král, když u počítače zvládl několik cvičení. Na co byste si určitě neměli půjčovat, zněla například jedna z otázek v testu, kterému se prváci na úvodní hodině věnovali. Na večeři s novou přítelkyní, to je přece jasné, odpověděl bez zaváhání Václav.

Dávky, gramotnost, exekuce. Sloupek Saši Uhlové

SALON

Znalosti a dovednosti, které člověku umožňují porozumět financím a správně s nimi zacházet v různých životních situacích, se podle Červeného liší podle stupně vzdělávání. Nejlepší jsou nepřekvapivě na gymnáziích, nejhorší na učebních oborech středních odborných učilišť, doplnil.

„Naším cílem je, aby žáci pochopili, jak zacházet s financemi. Získat půjčku je velmi snadné, my se snažíme vysvětlit, jak to funguje, že je lepší, když si na věci vyděláte, než půjčíte,“ zmínil jeden z příkladů.

Pilotní testování potrvá několik měsíců. V budoucnu by se do projektu o finanční gramotnosti mělo zapojit až 80 procent středních škol v Praze.

„Chceme, aby byla všude. Není to jen o tom, že by si to žáci neuměli spočítat, je to i o působení jejich vzorů, které jsou mnohdy negativní. Když se podíváte na hrdiny sociálních sítí, je standard mít toho strašně moc a je snadné to získat. Je to bohužel oslovuje,“ konstatoval pražský radní pro školství Antonín Klecanda (STAN), který vítá, že projekt je nastaven i tak, že vysvětluje, že influencer není běžná společnost.

Aplikace učí záchranu před střelcem

Software

Výběr článků

Načítám