Článek
Podle Ondřeje Neumajera z Národního pedagogického institutu se učitelům nejlépe využívá služeb AI při nepřímé pedagogické činnosti, která jim zabírá zhruba polovinu náplně práce.
„Podle našich starších dotazníků není zatím učitelů, kteří využívají AI, mnoho. Ale pokud ano, tak hodně třeba na přípravy. Například jim generuje nápady, radí s navazujícími aktivitami po hodině, pomáhá s opravováním chyb, s vyhodnocováním toho, co žáci udělali, s formulací slovního hodnocení. Toto používají učitelé velmi intenzivně,“ popsal Novinkám.
Mezi nadšence lze zařadit Pavla Hodála, učitele IT a biologie na ZŠ Bakalka v Brně.
Část učitelů změny nechce, volají po návratu k jasným osnovám
„Ušetří mi to neskutečně času, skoro si myslím že až polovinu. Každý učitel vytváří dokumenty, pracovní listy a AI je výborná v tom, že z toho vyhmátne to důležité. Zeptám se: Co mi chybí v této aktivitě? A ona mi nabídne deset věcí, z nichž osm je banálních a ty dvě jsou naprosto perfektní. Otevřou se mi oči a je mi jasné, že to tam musím ještě dát,“ řekl Novinkám Hodál.
„A pak to hodně používám, když si nechávám vygenerovat texty, které jsem dříve velmi pracně tvořil. Jako třeba shrnutí nějakého tématu nebo závěrečnou reflexi pro žáky. Někdy se mi těžko hledají některé výrazy, slovíčka, spojení a strašně dlouho jsem nad tím seděl. AI jako didaktik je v tomto nepřekonatelná. Rychle vygeneruje, co bychom měli řešit posledních pět minut v určité hodině,“ vysvětlil.
Děti motivuje
Nová technologie si razí cestu k učitelům pomalu. Loňský dotazník Národního pedagogického institutu ukázal, že zhruba polovina ředitelů se zatím AI nezabývá, ale chystá se na to.
„Dalších 28 procent to nijak neřeší a ani to neplánuje. To považujeme za problematické. A pak je 23 procent ředitelů, kteří užívání AI povolují za určitých podmínek. To je ideální stav, kdy nejlépe i se zapojením dětí budují kulturu využití AI a stanovují si etická pravidla,“ uvedl Neumajer.
Umělá inteligence proniká do škol
Podle Hodála zatím nelze jasně říct, zda zapojení AI vede k lepším výsledkům.
„Je to jedna z dílčích digitálních kompetencí, kterou musejí děti zvládnout. Jinak platí, že jakákoli výuka, která není frontální, ale interaktivní a má prvky techniky, je vždycky atraktivní. Pokud mám nějaký výukový cíl v přírodopisu, dějepisu, s použitím AI jsou děti více motivované. Ale žádná data prokazující, že je tím výuka efektivnější, nemáme,“ připustil.
Využití AI přímo ve výuce komplikuje i právní rámec. Některé nástroje mohou mít různé licenční podmínky, některé jsou k užívání od 15 nebo od 18 let. „Pokud učitel používá AI sám, nemusí na to mít souhlas rodiče, ale pokud si to má každé dítě vyzkoušet, na to už se regulace vztahuje,“ řekl Neumajer.
Proto také pedagogický institut, jak jsme již informovali, nedávno vydal pro školy doporučení, jak se v právních podmínkách orientovat. Učitelé zde najdou i tipy, jak s AI pracovat při přípravě i v hodině.