Hlavní obsah

UJAK nedostal nové akreditace magisterské speciální pedagogiky

Praha

Univerzita Jana Amose Komenského (UJAK) neuspěla s žádostmi o nové akreditace dvou magisterských oborů zaměřených na speciální pedagogiku. Akreditační komise (AK) jim ve stanovisku vyčítá špatné personální zabezpečení, nedostatečnou výzkumnou činnost i špatný obsah studia.

Článek

Dotčená soukromá VŠ s postojem AK nesouhlasí. Ve vyjádření na webu tvrdí, že vůči ní komise vystupuje zaujatě a uplatňuje na ni kritéria, která neuplatňuje na jiné VŠ.

Aktuální zasedání AK je tak pokračováním svárů mezi touto institucí a největší soukromou VŠ v zemi. UJAK se proti stanoviskům komise marně ohrazovala už při vleklých sporech o prodloužení akreditací magisterským oborům speciální pedagogika, které loni v září skončily jejich vypršením.

Studenti museli jinam

Stovky studentů, z nichž drtivou většinu představovali pedagogové doplňující si kvalifikaci, tak musely dostudovat jinde. Ministerstvo školství pro některé vyjednalo možnost mimořádných přijímaček na pedagogické fakulty veřejných VŠ. Díky iniciativě školy může většina z nich za přívětivějších podmínek dostudovat na Slovensku.

UJAK se také pokusila znovu získat akreditace magisterských oborů speciální pedagogika – poradenství a speciální pedagogika – učitelství, ale marně. U obou je podle Akreditační komise řada interních přednášejících profesorů a docentů ve vysokém důchodovém věku. Chybí prý dostatek přednášejících v produktivním věku, kteří by byli interními zaměstnanci školy. Škola oponuje, že personální zabezpečení bylo posíleno a že na ní působí i řada odborníků z veřejných VŠ.

Škola se chce bránit

Komise také tvrdí, že katedra speciální pedagogiky nebyla za posledních pět let nositelem žádného odpovídajícího vědeckého grantu nebo projektu. Rovněž tento argument škola napadá.

„Výzkumná činnost v oboru probíhá srovnatelně s pracovišti na jiných vysokých školách, navíc též ve spolupráci se zahraniční vysokou školou. Kromě jiných projektů UJAK také realizuje tzv. specifický výzkum dotovaný ministerstvem školství, na němž participovali studenti magisterského a doktorského studia speciální pedagogiky,” uvádí.

Akreditační komise kritizuje také údajně neprofesionální zpracování žádostí. V rozsáhlých spisech byla prý spousta zbytečných informací a naopak některé podstatné chyběly. Navíc si informace někdy odporovaly. UJAK tvrdí, že žádosti zpracovával podle požadavků komise. Ta po něm prý žádala obrovský objem doplňujících informací. Stanovisko AK plánuje škola znovu napadnout.

Související články

Výběr článků

Načítám