Článek
Úvodní video z testování údržbářského železničního robota je z roku 2022. Už tehdy japonští odborníci věřili, že do ostré akce bude uveden za dva roky – a to se také stalo. Počínaje letošním červencem je velký stroj s obrovskými pažemi a malou hlavou používán pro práce na železnici.
V provozu má být na trase Kjóto-Ósaka-Kóbe, píše The Japan News, anglickojazyčný web deníku Jomiuri Šimbun.
Japonský robot se usmívá s pomocí živé kůže
Robot je přimontovaný na nákladním voze (který může jezdit po kolejích), přičemž jej ovládá ze stavebního vozidla pracovník, který pomocí speciálních brýlí sleduje obraz z kamery robota.
Řezání větví a natírání sloupů
S vertikálním dosahem 12 metrů může robot používat různé nástavce na ramena k přenášení předmětů o hmotnosti až 40 kg. Robotická ramena lze nahradit nástroji, jako jsou pily a kartáče nebo štětce.
A humanoid robot, operated by a nearby worker, is going to be put to work by JR West to improve safety and efficiency of maintenance work along railroad tracks. https://t.co/xt2qLxgZPS
— The Japan News (@The_Japan_News) June 28, 2024
Prozatím se hlavní úkoly robota zaměřují právě na ořezávání větví stromů podél kolejí a natírání kovových rámů, které drží trakční vedení nad vlaky.
Tato technologie pomůže s nedostatkem pracovníků v populačně stárnoucím Japonsku. Stejně tak by měla snížit počet nehod, jako jsou pády pracovníků z vysokých míst či zasažení elektrickým proudem.
„Doufáme, že v budoucnu budeme používat stroje pro všechny druhy operací údržby naší infrastruktury,“ uvedl podle listu The Guardian prezident společnosti JR West Kazuaki Hasegawa na nedávné tiskové konferenci.