Hlavní obsah

Učitelů technických oborů je kriticky málo

Právo, Ludmila Žlábková

Strojírenským oborům hrozí kolaps. Ne z důvodu nedostatku žáků, ale pedagogů. Do tří čtyř let nebude mít kdo učit, zní varovný hlas ze středních škol na východě Čech.

Foto: Profimedia.cz

Nedostatek je i učitelů odborného výcviku.

Článek

Královéhradecký kraj se proto rozhodl k nestandardnímu kroku. Již od dubna podpoří platy učitelů v oborech strojírenství a strojírenská výroba a elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika v průměru částkou pěti tisíc korun.

Většina je v důchodovém věku

„Převážná část učitelů strojírenských a elektrotechnických oborů na naší škole je v důchodovém věku. Nejstaršímu vyučujícímu je 76 let. Další zhruba třetina je těsně v předdůchodovém věku a zbytek má 8–10 let před penzí. Mladší jsou pouze tři,“ neskrývá pesimismus Pavel Jankovský, ředitel královéhradecké odborné školy v Hradební ulici. Právě on byl jedním z iniciátorů projektu podpory učitelů těchto odborných předmětů a praktického vyučování.

Firmy stojí s prosíkem u dveří

„V tuto chvíli prožívá naše hospodářství boom strojařiny a elektro oborů. Firmy nám pomyslně pláčou u dveří a hledají nové pracovníky mezi našimi žáky. A já přitom za této situace mohu učiteli nabídnout nejvyšší možný plat jen 28 tisíc hrubého. Když jsem požádal kamaráda, zda by u nás neodučil alespoň několik hodin týdně, zeptal se mne, zda jsem se nepomátl. U firmy bere 50 tisíc měsíčně,“ prozradil ředitel Jankovský s tím, že hůř placeni než učitelé středních škol už jsou jenom archiváři, knihovníci, herci a galeristé.

Hrozí kolaps výuky

„Skutečně hrozí, že do tří čtyř let budu muset zřizovateli oznámit, že nejsem schopen zajistit výuku toho hlavního, tedy odborných technických předmětů,“ varoval Jankovský. Podobná situace je podle něho i u učitelů odborného výcviku. „Vím, že jde pouze o dílčí a nesystémové řešení, ale jak jinak z toho ven?“ ptá se.

Připravili 10 miliónů

„Celkem jsme pro tento a příští školní rok vyčlenili 10 miliónů korun. Cílem je stabilizovat současný stav, udržet pedagogy na školách a přilákat nové,“ vysvětlil hejtman Lubomír Franc (ČSSD). Finanční podpora by se v regionu měla týkat 16 škol zřizovaných krajem a konkrétně 233 učitelů z necelých dvou tisíc pedagogů, kteří celkem učí na školách zřizovaných krajem.

„Z 10 miliónů korun jde po povinných odvodech přímo na platy 7,4 miliónu korun,“ doplnila krajská mluvčí Martina Götzová s tím, že dosažený průměrný plat učitelů teoretické výuky v krajských středních školách činil v loňském roce 28 791 korun.

Kolegové závidí

Královéhradecký kraj je prvním regionem, který k podobnému kroku přistoupil. Stejně, jako byl před několika lety druhým po Zlínském kraji, který začal podporovat vybrané učební obory studijními stipendii. „Nelíbí se mi to. Proč má někdo dostat o několik tisíc korun víc jen proto, že učí jiný obor než já. Práce máme stejně, já možná ještě víc než oni,“ není příliš spokojená jedna z učitelek, které se přilepšení platu týkat nebude.

Nedostatková specializace

„Mám na stole stohy žádostí o zaměstnání dnes už i angličtinářů, tuny češtinářů. Z učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů si mohu vybírat, ale učitelé technických předmětů nejsou. Protože dnes si tyto lidi mezi sebou přetahují i firmy,“ odpověděl jí na dálku ředitel Jankovský.

Související témata:

Výběr článků

Načítám