Článek
Chybějící učitele by mohli doplnit lidé z praxe – právníci, manažerky i lidé po rodičovské, tvrdí zástupci organizace Začni učit!.
Návštěvníci webu najdou podle Sliše vedle videí i další informace o možnostech, jak se stát pedagogem.
S adaptací začínajících učitelů pomohou školám tři nové příručky
„Patří mezi ně přihlášení se do programu Zkus učit!, který umožňuje vyzkoušet si na týden učení. Jiná sekce webu umožňuje pohodlně si zjistit, jaké pedagogické vzdělání si zájemci o tuto profesi měli doplnit, aby se stali kvalifikovanými učiteli,“ vysvětlil Sliš.
Podle studie think-tanku IDEA přešla řada kvalitních učitelů v posledních 30 letech do jiných profesí a prohloubila se feminizace školství. Zástupci škol si stěžují na nedostatek učitelů matematiky, fyziky, informatiky či chemie.
„V Česku je podle průzkumů více než 100 tisíc lidí s vysokoškolským titulem, kteří si s myšlenkou začít učit pohrávají,“ dodal.
Analýza škol: Kvalifikovaní učitelé mohou zmenšovat rozdíly mezi okresy
Právě na ně cílí nová videa s autentickými příběhy, která organizace připravila. Jde o učitele a učitelky, kteří se do školství nedostali tradiční cestou. Namísto studia pedagogické fakulty po střední škole kupříkladu ukazují příběh nástupu do této profese až po čtyřicítce, po životě v zahraničí či rovnou po studiu práv.
Příklad právníka
První z nových videí projektu představuje příběh právníka Dominika Macka. Popisuje, jak si pár měsíců před koncem studia na právnické fakultě uvědomil, že spíše než práce v notářské kanceláři by ho lákalo učitelství.
Říká rovněž, že odmalička rád vysvětloval lidem věci a staral se o mladší kamarády. Studium práv ho sice bavilo, zároveň při něm ale zjistil, že ho naplňuje i učit druhé lidi. Hned po skončení studia proto začal učit právo v základech společenských věd a dějepis.
Přísné známky snižují cíle dětí ve vzdělávání i pracovní kariéře, tvrdí studie
Nová videa jsou přístupná i na sociálních sítích projektu: na Facebooku, Twitteru nebo Instagramu. Jejich vznik podpořil Nadační fond Abakus, podílel se na nich také redaktor Českého rozhlasu Martin Hrnčíř.
Může chybět i přes 10 tisíc učitelů
V mateřských, základních a středních školách pracuje podle dat ministerstva školství letos zhruba 173 500 učitelů. V roce 2019 byl jejich průměrný věk podle průzkumu resortu 47,2 roku.
Ministerstvo školství odhaduje, že nejsilnější ročníky pedagogů odejdou do důchodu asi do roku 2035. Podle Sliše může v blízké budoucnosti v Česku chybět více než 10 tisíc učitelů.
Možnost vytvářet ukrajinské třídy bude prodloužena, Zeman podepsal novelu
Podle studie think-tanku IDEA přešla řada kvalitních učitelů v posledních 30 letech do jiných profesí a prohloubila se feminizace školství. Zástupci škol si dlouhodobě stěžují na nedostatek učitelů zejména pro předměty, jako jsou matematika, fyzika, informatika či chemie.
Novela zpřístupňující učitelskou profesi čeká na projednání
Učitelé musí splňovat kvalifikační podmínky podle zákona o pedagogických pracovnících. Pokud zájemce o profesi nemá pedagogické vzdělání, může ho ředitel školy přijmout pod podmínkou, že nedokáže zajistit kvalifikovaného pracovníka.
Ministerstvo školství plánuje do konce roku předložit tři novely zákonů
MŠMT by tuto možnost nicméně chtělo více otevřít. Podle návrhu novely zákona, který připravilo, by na druhém stupni základních škol a ve středních školách mohli začít učit i lidé bez pedagogické kvalifikace, jako kdyby ji měli. Do tří let by si museli vzdělání doplnit. Návrh čeká na projednání vládou.
„Dovzdělaný matematik nemůže učit češtinu“. VŠ mají k návrhu pedagogické novely výhrady
Např. ale vysoké školy mají – s argumentem „dovzdělaný matematik nemůže učit češtinu“ – k návrhu pedagogické novely výhrady. Úprava může podle jejich vyjádření ohrozit budoucí vzdělanost české společnosti. Za hlavní nedostatky považují možnost snížení odbornosti a aprobovanosti učitelů, propojení kvalifikací učitelů na různých stupních škol a snížení požadavků pro učitele na 2. stupni ZŠ a na SŠ.
Vyplynulo to ze společného – dubnového – stanoviska zástupců Univerzity Karlovy v Praze, Masarykovy univerzity v Brně a Univerzity Palackého v Olomouci.