Hlavní obsah

Učitelé v Česku mají nižší platy než v OECD, žáků ale stejně

ČTK, Kariéra
PRAHA

Čeští učitelé jsou v porovnání se svými kolegy ze zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) výrazně méně odměňováni, vzdělávat přitom musí takřka stejný počet žáků jako učitelé v zemích organizace. Ministryně školství Dana Kuchtová (SZ) souhlasí s tím, že by měli být učitelé placeni lépe, v současnosti ale na to prý v rozpočtu prostředky nejsou.

Článek

OECD porovnala ve své zprávě průměrnou odměnu učitele za hodinu výuky v přepočtu na americký dolar a paritu kupní síly. Podle něj pobírá učitel s 15 lety praxe v nejnižších třídách základní školy v průměru OECD 47 dolarů (asi 940 korun) za hodinu, v Česku 30 dolarů (asi 600 korun). Průměrná odměna středoškolského učitele za hodinu výuky činí v zemích organizace 68 dolarů (asi 1360 korun), v ČR 40 dolarů (asi 800 korun).

Platy učitelů regionálního školství v ČR v posledních letech přitom stále rostly, v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně o 5,7 procenta na 22 374 korun. Příští rok se však jejich růst zřejmě výrazně zpomalí, měly by se zvýšit o 1,5 procenta. Podle ministryně však reálný růst dosáhne až tří procent.

"Všichni víme, že musíme lépe ohodnotit učitele, ale na druhou stranu je tady reálná politická, společenská situace, která se týká stavu našich veřejných financí, a my z ní musíme vycházet," řekla dnes Kuchtová.

Srovnatelné podmínky, odlišné platy

V zemích OECD v průměru odučí učitelé nižších tříd základních škol ročně 803 hodin, v Česku 813. Středoškolští učitelé se v zemích organizace svým svěřencům průměrně věnují 664 hodin ročně, v Česku pak 617 hodin.

České třídy jsou skoro stejně velké jako třídy v dalších zemích OECD. V zemích organizace připadá na jednu nižší třídu základní školy v průměru 21,5 žáka, v Česku je to pak 20,5 žáka. Česko se ve srovnání příliš neliší ani v počtech žáků na jednoho učitele. Na pedagoga nižšího stupně základní školy v OECD připadá 16,7 žáka, v Česku 17,5. Ve středních školách zemí OECD připadá na jednoho pedagoga 13 žáků, v Česku 12,8 žáka.

Čeští žáci se více vzdělávají během puberty

České děti do 12 let tráví ve školách méně hodin než žáci v průměru OECD, poté se ale situace mění a patnáctiletí čeští žáci se vzdělávají ročně skoro o 60 hodin více, než je průměr u jejich vrstevníků ze zemí OECD.

Zatímco podle průměru OECD stráví sedmi až osmiletí žáci ve školách 769 hodin ročně, v Česku je to 661 hodin ročně. Ve věku 12 až 14 let se situace vyrovnává a ČR odpovídá průměru s 902 hodinami ročně. Ve věku 15 let však tráví čeští žáci ročně ve školách 970 hodin, zatímco průměr OECD je 911 hodin ročně.

Související témata:

Související články

Před vládou demonstrovalo 300 učitelů

Před Úřadem vlády se ve středu odpoledne sešlo asi 300 učitelů. Protestovali proti výši výdajů do školství. Vláda na příští rok plánuje, že je zvýší pouze...

Výběr článků

Načítám