Článek
Právě těchto kvalifikovaných učitelů je v regionu, který patří v rámci republiky v podílu pedagogů s potřebnou kvalifikací na poslední místo, nejméně.
V základních školách splňuje předepsanou odbornou kvalifikaci asi 68 % učitelů a ve středních a vyšších odborných školách okolo 71 % pedagogů.
Podpoří zájemce o doplnění kvalifikace
„Vedení kraje se proto rozhodlo podpořit učitele základních škol a krajských středních škol, kteří budou mít zájem si kvalifikaci doplnit,“ uvedl krajský radní pro školství Vratislav Emler (nez.), podle kterého kraj milión korun rozdělí mezi čtyřicet středních škol a půl miliónu korun na stejný počet základních škol.
„Zaměřili jsme se na dosavadní pedagogy, protože je u nich mnohem větší pravděpodobnost, že v našem kraji a na našich školách po ukončení studia zůstanou, než je tomu u studentů pedagogických fakult,“ vysvětlil Emler.
Peníze mají dostávat školy na základě žádosti svého zaměstnance, který si bude chtít potřebnou kvalifikaci doplnit. Na středních školách 25 tisíc a na základních 12,5 tisíce korun na učitele.
Možnost studia v regionu
„Zájemci o doplnění a rozšíření kvalifikace přitom od loňského školního roku mohou studovat přímo v regionu,“ uvedl Emler a připomněl, že vloni Západočeská univerzita po několika letech jednání zahájila v rámci celoživotního vzdělávání dvouletý kurz učitelství pro 1. stupeň základních škol.
Po jeho úspěšném ukončení a přijetí do řádného magisterského studia mohou absolventi pokračovat rovnou ve 3. ročníku tohoto studia.
„Do kurzu bylo přijato okolo padesáti uchazečů a tato spolupráce se úspěšně rozvíjí i nadále. Po provedeném průzkumu v základních a středních školách bude od září letošního roku zahájen stejný kurz pro dalších zhruba čtyřicet nekvalifikovaných učitelů prvního stupně, který bude financován z grantového projektu univerzity,“ poznamenal Emler, podle kterého možnost získání kvalifikace bude umožněna i pětadvaceti nekvalifikovaným učitelům 2. stupně základních a středních škol.
Od září bude pro ně organizován jednoletý kurz anglického jazyka s následným bakalářským a magisterským studiem v oboru anglický a český jazyk.