Hlavní obsah

Uchazeči o studium na SŠ znají výsledky přijímaček. Jsou lepší než loni

Novinky, ČTK, khl, fš

Žáci se letos u přijímacích zkoušek na střední školy zlepšili. Nejvýraznější rozdíl byl u osmiletých gymnázií, kde byl průměrný výsledek uchazečů z matematiky o deset procentních bodů lepší než loni. Podle Cermatu, který organizuje jednotné přijímačky i státní maturity, souvisí zlepšení výsledků s uzavřením škol kvůli pandemii koronaviru, kdy děti doma využily čas k přípravě na zkoušky.

Foto: Ondřej Deml, ČTK

Ilustrační foto. Snímek byl pořízen při přijímačkách na čtyřletém Gymnáziu Arabská v Praze.

Článek

Studenti už vědí, zda se dostali na střední školy. Ředitelé v pondělí 15. a úterý 16. června převzali výsledky. Ty se v porovnání s loňskem podle Cermatu zlepšily, a to jak u čtyřletých oborů, tak i u oborů víceletých. U osmiletých gymnázií vzrostlo skóre v matematice přibližně o deset procentních bodů na 51,3 procenta, u češtiny o 3,8 procentního bodu na 56,4 procenta.

„V případě osmiletých gymnázií bylo zlepšení výrazné. Je zřejmé, že zejména u uchazečů o víceletá gymnázia rodiče využili doby, kdy děti nechodily do školy, k intenzivní přípravě na přijímací zkoušky,“ konstatoval Cermat v tiskové zprávě.

Uchazeči o čtyřleté obory u zkoušky dosáhli průměrného procentního skóre 60,2 procenta z češtiny a 43,9 procenta z matematiky. U výsledků zkoušek v minulém roce byl průměr lepšího ze dvou pokusů horší v češtině o více než procento a v matematice o necelé procento.

Naopak loňští uchazeči o šestiletá gymnázia zvládli testy lépe než ti letošní. V češtině byli tento rok o 1,6 procentního bodu horší, kdy dosáhli průměrného procentuálního skóre 55,2 procenta. V matematice pak měli o 3,2 procentního bodu méně než loni: 45,2 procenta.

Náročnější než loni?

Podle některých žáků byly letošní zkoušky obtížnější než ty v minulém roce. „Přijímačky se mi zdály rozhodně těžší než v roce 2019, každému to ale může sednout jinak,“ řekla Novinkám uchazečka o čtyřleté gymnázium Veronika Fučíková.

Podle konzultanta obecně prospěšné vzdělávací společnosti EDUin Tomáše Feřteka a předsedy Unie školských asociací CZESHA Jiřího Zajíčka se obtížnost přijímaček může každý rok lišit. Již dříve uvedli, že úkolem zkoušek je roztřídit uchazeče, nikoli ověřit úroveň znalostí. Výsledky z různých let se tak podle odborníků nedají příliš srovnávat.

Kvůli koronaviru byl letos vyhlášen pouze jediný termín přijímacích zkoušek, který se přesunul z dubna na červen. Uchazeči tak měli na složení zkoušek pouze jeden pokus. Prodloužil se jim ovšem čas na zvládnutí testu - z češtiny o deset minut a z matematiky o patnáct. Podle ministra školství Roberta Plagy (ANO) to mělo ulevit od případného stresu.

Vyhlášení pouze jednoho termínu kritizovala část odborníků a veřejnosti. Podle nich to některé žáky znevýhodňuje. Oslovení ředitelé škol ale poukazovali na to, že v minulosti se výsledky ze dvou termínů příliš nelišily. Podle předsedy Asociace ředitelů základních škol Michala Černého navíc nemají ZŠ ani za běžné situace za úkol připravit děti na přijímací zkoušky.

K přijímačkám se přihlásilo 93 931 uchazečů, 89 755 z nich konalo zkoušku v řádném termínu. Další k ní půjdou v náhradním termínu 23. června.

Související články

Zápřah SŠ: souběh maturit i přijímaček

Střední školy už mají za sebou státní maturity, které se konaly tento týden. Chystají se na jejich školní část a do toho organizují státní přijímací zkoušky...

Výběr článků

Načítám