Hlavní obsah

U tramvajové trati v Praze je nejnižší protihluková stěna v Evropě. Vyvinulo ji ČVUT

Právo, Novinky, Lucie Fialová

Nejnižší protihluková clona v Evropě, která sahá 30 centimetrů nad kolejnici, stojí u tramvajové zastávky Vozovna Hloubětín. Je vyrobena z pneumatik. Rámus z jedoucí soupravy díky stěně klesne asi o tři až pět decibelů, slibují její tvůrci ze stavební fakulty ČVUT.

Foto: Lucie Fialová, Právo

Clona je založena na štěrkovém loži na betonových pásech. Na ně jsou nasunuty jednotlivé dílce, které jsou poté vzájemně spojeny.

Článek

Odborníci cílili především na hluk, který vzniká od kola okolo kolejí. „V rychlostech do 50 km za hodinu je tento zdroj hluku dominantní,“ uvedl Martin Lidmila z Fakulty stavební ČVUT, katedry železničních staveb.

Stěnu lze snadno rozebrat, což umožní bezproblémový zásah záchranných složek.

Nízkou stěnu považuje hlavně za doplněk ke všem obvyklým opatřením, s nimiž se na tramvajových tratích lze momentálně setkat.

„Nemějme představu, že nízká protihluková clona zásadním způsobem ovlivní hluk. Je to jistý doplněk v některých případech, kdy dopravní podnik už vyčerpal všechna technická opatření, jako otevřený svršek, nové kolejnice, pražce,“ konstatoval Lidmila včera při slavnostním představení nového zařízení.

Končí rekonstrukce trati

Stěna je dlouhá 50 metrů. Autoři od začátku zamýšleli použít recyklovaný materiál, nakonec padla volba na použité automobilové pneumatiky díky předchozím zkušenostem s firmou, která se tomuto oboru věnuje.

„Postavili jsme ji na principu granulátu z drcených automobilových pneumatik spojených polyuretanovým pojivem,“ přiblížil Lidmila. Díly jsou lehké, takže s nimi dokáže manipulovat jeden člověk. Stěnu lze podle něj snadno rozebrat, což umožní bezproblémový zásah záchranných složek. Na hloubětínských kolejích má základní černošedou barvu, fakulta však umí i jiná barevná řešení.

Úsek mezi stanicemi Nový Hloubětín a Vozovna Hloubětín byl pro zkoušky a měření vybrán jednak proto, že do 30. června probíhá rekonstrukce trati, a také díky výhodné poloze. Vedle totiž nejezdí žádná auta. O prvním testování včetně srovnávání hluku se clonou a bez ní Novinky informovaly v březnu. [celá zpráva]

Nyní to již bude za reálného provozu.

Testování ještě dva roky, pak se uvidí

Dopravní podnik podle vedoucího jednotky Dopravní cesta Tramvaje Miroslava Pence iniciativu ČVUT vítá. Připomněl, že v minulých letech firma velmi výrazně snížila hlučnost tramvají, např. na nedaleké trati v Poděbradské poklesl hluk o 6,5 decibelu. Tišší je trať do Podbaby, ve Vršovické nebo Střešovické. Průjezd jedné soupravy obvykle způsobí hluk kolem 75 decibelů.

Testování v Hloubětíně potrvá dva roky. „Jaká bude situace potom, netušíme. Uvidíme, jaká bude reakce odborníků, dopravního podniku,“ reagoval Lidmila na dotaz Práva, objeví-li se nízké protihlukové stěny i na dalších místech v metropoli.

Související články

Výběr článků

Načítám