Článek
I když personalisté používají různé techniky pro odhalení skutečné osobnosti uchazečů, i zde platí, že „obal prodává“, a je na každém, aby se nevyřadil z okruhu nadějných kandidátů nevhodným oblečením nebo chováním.
Personalista si o vás udělá dojem během prvních 30 sekund setkání
„Při pracovním pohovoru rozhodují především kvalifikační předpoklady pro dané místo, jsou tu ale i další aspekty, které mohou přispět k přijetí či nepřijetí. Personalista si o vás udělá dojem během prvních 30 sekund setkání, takže záleží také na vzhledu, vystupování a celkovém působení vaší osobnosti,“ zdůrazňuje Zuzana Lincová, ředitelka pracovního serveru Profesia.cz.
Nepodceňujte oblečení
Samozřejmě záleží na pozici, o kterou se ucházíte, ale pokud jde o prestižnější postavení nebo místo, kde budete firmu reprezentovat, je otázka „co na sebe“ opravdu na místě. Podle odborníků byste měli vypadat profesionálně a elegantně, ne však fádně. Dobře působí, pokud klasický „byznys styl“ oživíte nějakým nápaditým detailem. Nejste-li si jisti, není chybou se zeptat na kodex oblékání v dané společnosti.
Zejména u mladých firem technologického zaměření může být „dresscode“ značně ležérní a v obleku nebo kostýmu byste působili jako bílé vrány. „Zapomeňte také na příliš vyzývavé oblečení, doporučujeme vyhnout se přehnané extravaganci, i když u pozic kreativního charakteru je v rozumné míře na místě. Zvažte i volbu parfému, neměl by být příliš vtíravý ani agresivní,“ připomíná Lincová.
Zrádné detaily
Personalisté jsou zvyklí všímat si detailů, takže pamatujte i na čisté a nesešmajdané boty, upravené nehty, vhodnou kabelku nebo aktovku apod. Rušivě mohou působit i další zdánlivé maličkosti: například zápach z cigarety vykouřené během čekání nebo příliš aromatické jídlo, kterým jste se cestou posilnili. Dobře nepůsobí, ani když dorazíte na poslední chvíli a k pohovoru přijdete ještě udýchaní a upocení.
Často se řeší, zda kandidáty diskredituje tetování, piercing či nápadně obarvené vlasy. Zde podle Zuzany Lincové více než kde jinde platí, že záleží na dané firmě a její kultuře, na pozici, o kterou se ucházíte, a na celkovém vyznění vaší „výzdoby“.
Počítejte s nervozitou
Přijímací pohovor je stresující záležitostí, proto se dopředu připravte na to, že i u vás stres sehraje svou roli. Především je třeba uhlídat zlozvyky, kterým mnozí ve stresových situacích dávají volný průchod – okusování nehtů, škrábání ve vlasech a v obličeji, pohybové tiky. Také je důležité mít pod kontrolou tón a výšku hlasu.
„Pokud víte, že s vámi tréma zle cvičí, zkuste trénovat zklidnění a důkladně se připravte. Mnohým pomůže, když si na videozáznam doma zkusí odpovídat na otázky, které mohou u pohovoru očekávat. Získají tak větší jistotu a díky záznamu si uvědomí své nedostatky i přednosti,“ připomíná Lincová.
Uplatněte kouzlo osobnosti
U pohovoru byste měli působit maximálně přirozeně, ale nebojte se trochu „hrát“ – nezapomeňte na úsměv, udržujte s partnerem při rozhovoru oční kontakt. Nic se však nemá přehánět. Nevhodné vtipy, svůdné pohledy a nezkrotné výbuchy smíchu k přijímacímu pohovoru opravdu nepatří. „Snažte se mluvit spisovně, ale zároveň dejte pozor, abyste nepůsobili příliš ‚prkenně‘. Rozhodně vynechte vulgarismy,“ radí Lincová.
Rada na závěr
Pohovor začíná vstupem do firmy, v níž se ucházíte o zaměstnání. Každý její zaměstnanec je v tuto chvíli důležitý. O místo vás může připravit i to, že se arogantně zachováte k recepční při příchodu nebo když nepozdravíte zaměstnance, které potkáváte. „Hlavně nezapomeňte na dobu pohovoru vypnout nebo ztišit svůj mobilní telefon,“ klade uchazečům o práci na srdce Zuzana Lincová.