Článek
Zaměstnanci jsou produktivnější, pokud mají pocit, že pracují na určitém úkolu společně. Studie tak potvrzuje, že vědomí týmové spolupráce a pocit sounáležitosti zvyšují produktivitu a motivaci zaměstnanců.
Tvrzení výzkumníci prokázali prostřednictvím pěti různých experimentů. Lidé, kteří si mysleli, že pracují v týmu, pokračovali v plnění náročného úkolu o 48 až 64 procent více, projevovali rovněž větší zájem o práci a nebyli při práci tak unavení.
Maximálně využít potenciál každého zaměstnance
Týmovou práci má v současnosti zavedenou už mnoho firem, přesto se dle personalistů jedná především o nadnárodní koncerny. Mezinárodní firmy si více uvědomují, že jedním z předpokladů úspěšnosti v současných konkurenčních podmínkách je schopnost maximálně využít produktivitu každého pracovníka, čemuž spolupráce napomáhá.
„Spousta firem si ale týmovou práci často zaměňuje za skupiny, které vznikly z administrativního rozhodnutí. To ale není totéž, tyto týmy nevykazují žádné znaky ani společné cíle,“ vysvětlila personalistka Gabriela Kodenková ze společnosti Talentica, která se specializuje na nábor technicky zaměřených pracovníků.
Budování týmu musí být podle Kodenkové systematickou činností, která může trvat jeden až dva roky. Lidé musejí cítit, že jsou součástí týmu. Musejí také věřit, že jako tým jsou schopni vyprodukovat více, než kolik by dělal pouhý součet jejich individuálních výkonů.
Až příliš velký tým může být problém
Důvody, kvůli kterým se firmy rozhodují pro zavedení týmové práce, jsou různé. Některé chtějí týmovou prací zvýšit produktivitu a flexibilitu, jiné chtějí snížit přesčasy, rozběhnout systém zlepšování či nastartovat změnu firemní kultury. Problémy nicméně mohou podle expertů nastat i tehdy, je-li tým příliš velký.
„Kvůli tomu může docházet k vytváření různých podskupin, mohou se zvýšit nároky na řízení týmu, může se také vytratit společný týmový duch. Nebezpečí může představovat i sdílená zodpovědnost v týmu, která mívá za následek nižší zodpovědnost osobní. Existuje rovněž riziko neztotožnění se s cílem a riziko selhání, když týmový lídr není schopný vést lidi,“ doplnila Kodenková.
Jak potvrdil už dříve šéf personální agentury Adecco ČR Ondřej Wysoglad, mladá generace se chce podílet na chodu firmy – a právě s důrazem na týmovou spolupráci.