Článek
Odborná porota během září navštívila sedm finalistů v místech jejich působiště – tím se soutěž mimo jiné odlišuje od jiných forem oceňování učitelské práce. Na základě jejich práce při hodinách vybrala tři vítěze nultého ročníku ceny Global Teacher Prize CR. Na prvním místě se umístila Jana Kopecká z pražské Základní školy Kunratice. Za výhru získala šek v hodnotě 50 tisíc Kč.
„Oslovilo nás, že přemýšlí o tom, co budou děti potřebovat v životě. Směřuje k tomu pedagogické cíle, které jsou v hodině jasně patrné. Respektuje, že každé dítě má svůj rytmus, na žádné nepospíchá. Snaží se o to, aby děti byly spokojené, a usiluje o vytváření vztahových hodnot mezi žáky,“ zdůvodnil rozhodnutí poroty její předseda Lumír Al-Dabagh.
Nikoli učitelka předmětů, ale dětí
Druhé místo získala Andrea Tláskalová ze Základní školy J. V. Sládka ve Zbirohu. Odborná porota se shodla na tom, že sama sebe nevnímá jako učitelku předmětů, ale dětí. Při hodině dokázala skloubit zábavnost a přátelskost s náročností, která žákům pomáhá v jejich rozvoji.
„Ocenění si zaslouží její koncentrace na osobnost žáků a její inspirace k tomu, jak mají žít a jednat,“ uvedla porota.
Dělit se o zkušenosti s učitelskými kolegy
Ocenění za třetí místo převzal Bohuslav Hora ze Základní školy Planá nad Lužnicí. Porota ocenila jeho přístup k vytváření a zavádění inovativních způsobů výuky i s pomocí informačních technologií. Předvedl, že dokáže individualizovat výuku a dbá na spolupráci mezi žáky. Zároveň je příkladem učitele, který se otevřeně o své zkušenosti a poznatky dělí s ostatními kantory, snaží se je také nadchnout pro podobný styl práce.
„Ačkoli byli v rámci Global Teacher Prize slavnostně oceněni tři učitelé, rádi bychom vyzdvihli i práci ostatních kandidátů nominovaných na cenu. Již nyní zveme všechny inspirativní pedagogy, kteří působí na základních a středních školách v České republice, aby se přihlásili do oficiálně prvního ročníku, který bude vyhlášen počátkem příštího roku,“ dodal k tomu Zdeněk Slejška, ředitel vzdělávací organizace EDUin.
Letošní nultý, pilotní ročník je jednou z částí začínajícího projektu „Učitel, povolání snů“ právě od společnosti EDUin.