Článek
„Nastupující generace, označované jako Y (1980−1995) a Z (1995−2010), jsou formovány technologickou revolucí posledních třiceti let. Dá se všeobecně říct, že jde o ambiciózní jedince, kteří chtějí dosáhnout nejvyšších pozic v co nejkratší době. Potřebují náročnou práci, kterou si aktivně vyhledávají, a zároveň se snaží zdokonalovat své znalosti a dovednosti. Jsou samostatní a flexibilní a dokáží efektivně pracovat jak v kanceláři, tak i na dálku,“ říká Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment.
Kandidátům radíme, aby se snažili udržet si pozitivní on-line reputaci
Podle ní právě tato generace je na sociálních sítích nejaktivnější a iniciativně si přes ně vyhledává pracovní příležitosti. Podle posledního průzkumu, který tato agentura letos v září realizovala mezi více než dvěma tisícovkami respondentů z řad žadatelů o zaměstnání, využívá sociální sítě při hledání práce až 54 % z nich. 39 % je přitom aktivních na profesní síti LinkedIn, která má globálně již více než 300 miliónů uživatelů ve zhruba dvou stovkách zemí.
Na sítích hledají i personalisté
Na sociálních sítích však nesurfují jen uchazeči o zaměstnání. Své potenciální zaměstnance tu hledají i samotní personalisté. Devět z deseti jich spoléhá na LinkedIn, zhruba 30 % pak na Facebook. Sítě nabízejí personalistům možnost oslovit zajímavé kandidáty, ale také často fungují jako síto, kterým uchazeč neprojde.
„Může za to obsah, který adept o práci na síti uveřejňuje, proto je důležité věnovat zpracování profilu dostatečnou péči a zveřejňovat tam jen pravdivé a ověřitelné informace,“ varuje Jitka Součková s tím, že z průzkumu agentury Grafton mezi personalisty vyplynulo, že díky nekvalitnímu obsahu na sociálních sítích není až 35 % kandidátů pozváno na osobní pohovor.
Nejblíž mají k sítím „ajťáci“
Přes sociální sítě se podle průzkum Grafton Recruitment nejčastěji poohlížejí po práci lidé, kteří hledají zaměstnání v oborech IT a financí. Velkou úspěšnost v nalézání práce tímto způsobem mají také zájemci, kteří se hlásí na méně obvyklé pozice, jako jsou například pracovní místa vyžadující neobvyklé jazykové kombinace, což je běžné například v centrech sdílených služeb.
Dbát na reputaci
„Kandidátům radíme, aby se snažili udržet si pozitivní on-line reputaci,“ říká Jitka Součková. To v praxi znamená, že budou na svých profilech v sociálních sítích uvádět jen pravdivé informace, sdílet a publikovat jen vhodný a korektní obsah. „Například fotky z večírků nebo jiných aktivit, o kterých by před svým zaměstnavatelem raději pomlčeli, by měly být dostupné jen přátelům, nikoliv přístupné veřejně,“ radí Součková
Několik užitečných rad pro on-line prezentaci
Pečlivě vyplňte svůj profil na LinkedInu. Používejte jasná slova, která popisují vaše aktuální zaměstnání nebo pozici, kterou hledáte. Usnadníte tak orientaci personalistům. |
---|
Aktualizujte fotku ve svém profilu tak, aby korespondovala s vaší současnou podobou. Fotka by měla být profesionální, nikoliv ze sportu či z dovolené. |
Zkontrolujte si, zda se váš profil na LinkedInu shoduje s životopisem, který budete posílat do firem. |
Vymažte nevhodné fotky a komentáře ze svého facebookového profilu. |
Zkontrolujte, zda ve svém Facebookovém profilu nemáte nevhodné připomínky ke svým předešlým zaměstnavatelům. V případě že ano, smažte je. |