Článek
Prvního školení se zúčastnilo 35 učitelů prvního stupně základních škol z Prahy 6 a následovat bude další kurz pro pedagogy druhého stupně. „Po covidu potřebujeme děti rozhýbat. Pohyb děti okysličí, ožijí a pak se lépe zapojí do výuky. Zároveň jim to pomůže od bolestí hlavy a zad, které školáky trápí i kvůli špatnému sezení,“ vysvětluje Dana Hudečková, ředitelka ZŠ TGM v Ruzyni, kde školení učitelů proběhlo.
V této souvislosti základní škola, která s Trenéry ve škole spolupracuje už několik let, chystá i změnu jídelníčku. Jídelna bude servírovat více zeleniny a méně masa.
Samotný kurz je založen na velmi jednoduchých aktivitách, při kterých učitelé potřebují minimum pomůcek. „Jedná se o velmi jednoduché a bezpečné pomůcky, jako je švihadlo, pěnové tubusy, víčka od plastových lahví, hrací karty, kelímky od jogurtu apod. Všechny tyto věci děti mohou využít o hodinách i přestávkách,“ vysvětluje Novinkám Antonín Barák, zástupce Trenérů ve škole.
Ministerstvo školství vymyslelo, jak zlepšit tělesnou zdatnost dětí

Každá taková aktivita by měla u dětí nastartovat kognitivní funkce, aby lépe udržely pozornost a zlepšila se jim paměť. „Paní učitelka učí třeba prvouku, je to třetí hodina, a všimne si, že děti jsou unavené. Otevře okna, vyzve je, ať jdou do uličky mezi lavicemi, a zkusí třeba roboty. Pár minut v pohybu uvolní mozek, vyvětrá se, a pak se pokračuje ve výuce,“ popisuje Barák, jak může aktivita vypadat.
Dopolední blok trvá pět hodin. „Smyslem je, aby si děti zvykly, že pohyb je normativ a patří ke správnému životnímu stylu,“ konstatuje Barák, který stál před sedmi lety u zrodu Trenérů ve škole. Tento spolek se snaží zapojit sportovní trenéry do hodin tělesné výchovy na 1. stupni, kde spolupracují s učiteli na správném a pestrém pohybovém rozvoji dětí. V Česku působí asi ve třech stovkách škol.

Úvodní kolo školení absolvovali učitelé 1. stupně.
Interaktivní hřiště zabavilo
Při školení se sportovalo i před školou. Děti vyzkoušely tzv. interaktivní hřiště, které je součástí Aktivní školy. „Slouží k tomu, aby se děti hýbaly s mobilním telefonem. Na zemi leží osm žlutých puků, děti mezi nimi poletují s mobilem, aplikace jim řekne, co mají udělat,“ vysvětluje za firmu, která buduje interaktivní hřiště, Jan Steinbauer.
„Tři, dva, jedna teď,“ odpočítával u jednoho stanoviště, které velelo udělat tzv. prkno, klučina svým spolužákům. „A víte, jak se dělá plank?“ tázal se jeden z nich. „Každý to dělá trochu jinak, no a,“ krčil rameny jiný. O kus dál se zase děvčata potila u kliků, jinde se dřepovalo.

Venku děti protáhly těla podle mobilní aplikace.
Metodika Aktivní škola vznikla v roce 2023 na základě spolupráce České školní inspekce s akademickými pracovišti. V roce 2024 byla rozšířena o nástroj, který školám umožňuje zmapovat vlastní posun v oblasti podpory pohybových aktivit a identifikovat příležitosti ke zlepšení.
„Naším cílem je, aby se pohyb stal přirozenou součástí školního dne. Metodika Aktivní škola ukazuje, že i malé změny mohou mít velký dopad na celkové klima školy a zdraví žáků,“ dodal zástupce ústředního školního inspektora Karel Kovář s tím, že v Jihomoravském kraji projekt běží od září s finanční podporou kraje.
Tělocvik stresuje 60 procent středoškoláků, šestina vůbec nesportuje, zjistil průzkum
