Článek
NASA aktuální pokus o zažehnutí motorů nosné rakety Atlas V s pilotovanou kosmickou lodí Starliner stanovila na sobotu 1. června v 18:25 SELČ.
V čase 3 minuty a 50 sekund do vzletu byl přerušen odpočet ke startu nosné rakety Atlas V N22 s pilotovanou kosmickou lodí Starliner. Nejbližší možný termín pro opakování bude zítra. Příčina zatím nebyla oznámena. pic.twitter.com/tJo0o0ohkN
— Michal Vaclavik (@Kosmo_Michal) June 1, 2024
Avšak tři minuty a 50 sekund před očekávaným vzletem byl odpočet ke startu automaticky přerušen kontrolním systémem. Důvodem bylo, že pozemní počítačové systémy nepracovaly správně. Další příležitost pro start z Kennedyho vesmírného střediska na floridském mysu Canaveral má loď v neděli 2. června v 18:03 SELČ. V případě potřeby pak i ve středu 5. a ve čtvrtek 6. června.
Problémy s ventily na raketovém stupni
Ještě tři hodiny před plánovaným sobotním vzletem rakety vše vypadalo dobře a posádka, dva veteráni NASA – na pozici velitele Barry „Butch“ Wilmore a Sunita Williamsová, která má plavidlo pilotovat –, se chystala ke vstupu do kabiny.
Jenže zhruba dvě hodiny před startem se opět objevily „staré známé“ potíže.
„Pozemní tým pracuje na odstranění problémů s ventily kapalného kyslíku a vodíků, které slouží k pomalému doplňování paliva a okysličovadla do nádrží horního stupně Centaur (na raketě Atlas V),“ upozornil tehdy na síti X odborník na kosmonautiku Michal Václavík z České kosmické kanceláře a pražského ČVUT.
Šéf společnosti United Launch Alliance (ULA) Tory Bruno v tu chvíli potvrdil, že se pracuje na odstranění problému. ULA je společný podnik firem Boeing a Lockheed Martin a zároveň výrobce rakety Atlas V.
Podle následných informací byly nesnáze zřejmě vyřešeny: po vyhodnocení situace bylo rozhodnuto přejít na zálohu, tedy záložní systém daného obvodu pro napájení. Příprava ke startu tak opět pokračovala, ale nakonec jsme se ho znovu nedočkali.
The #AtlasV launch team implemented a workaround to resolve the ground instrumentation issue with Centaur topping by switching to redundant circuitry. And with that, approval has been radioed to close the #Starliner hatch for flight. https://t.co/yCCjHu9R5K pic.twitter.com/g1BCKFX1dj
— ULA (@ulalaunch) June 1, 2024
První pokus o start nosné rakety s pilotovanou kosmickou lodí Starliner měl proběhnout 7. května SELČ. Technici se nejprve rozhodli vyměnit ventil nádrže s kapalným kyslíkem na druhém (horním) stupni Centaur raketového nosiče, který při tomto pokusu o start způsobil potíže.
Problém s ventilem na stupni Centaur se tehdy podařilo vyřešit, ale start se poté posunul na úterý 21. května kvůli drobnému úniku helia z okruhu korekčních trysek na servisním modulu kosmické lodi Starliner.
Jednalo se o malý únik, ale přesto se Boeing a NASA rozhodly jej podrobně analyzovat. Průzkum tohoto problému se nicméně protáhl, technici si vyžádali více času – tudíž se start přesunul z 21. na 25. května. Ovšem nestačilo to a došlo k dalšímu odkladu nejprve bez určení data. A poté byl stanoven 1. červen.

Barry „Butch“ Wilmore a Sunita Williamsová
Cílem této mise se zkratkou CFT (Boeing Crew Flight Test) je především na cestě k ISS otestovat automatické a ruční ovládání kosmického plavidla. To je hlavní úkol astronautů, 61letého Wilmora a 58leté Williamsové.
V případě úspěchu by získal americký výrobce letecké techniky šanci konkurovat společnosti SpaceX, která dosud pro vesmírný program Spojených států zajišťovala veškeré starty astronautů z domácího území.
Při prvním testovacím letu bez posádky v roce 2019 se nepodařilo kosmickou loď CST-100 Starliner vynést na správnou oběžnou dráhu, a tak ani nezakotvila u ISS. Později zase musel výrobce řešit potíže s padáky zpomalujícími přistání lodi.

Loď Starliner na nosné raketě Atlas V