Článek
Plavidlo předběžně pojmenované „Oceanbird“ s kapacitou 7000 automobilů bude mít maximální výšku 105 metrů, když bude jeho pět 80metrových „křídlových plachet“ zcela vztyčeno - podle vývojářů tím bude připomínat jakousi futuristickou obdobu rychlé plachetnice z 19. století.
Roll-on/roll-off loď (RORO loď či ro-ro loď) je druh nákladní lodě určený pro přepravu kolových vozidel (auta, nákladní automobily, tahače s návěsy nebo vagony), která na loď najíždějí (roll-on) a vyjíždějí (roll-off) po vlastní ose. |
O něco pomalejší a dražší
Konsorcium tvořené Královským technologickým institutem Stockholm, švédským trajektovým dopravcem Wallenius Marine a tamní firmou SSPA ve svém prohlášení uvedlo, že přechod severního Atlantiku by měl lodi trvat přibližně 12 dní - oproti osmi dnům u konvenčních nákladních plavidel.
Albatrosi dokážou vypátrat na moři pytláky
Podle partnera konsorcia Wallenius Marine je technologie tzv. křídlového plachtění podobná křídlům letadel. Rovněž uvedl, že odhad snížení emisí o 90 procent je založen na průměrné rychlosti v oceánu 10 uzlů. Nová loď má být nicméně o něco dražší než tradiční RORO srovnatelné velikosti.
Bude mít i motor
Jak připomíná agentura Reuters, „okřídlená plachetnice“ bude každopádně disponovat i svým motorem, a to pro možnost pohybu v přístavech či jako podpora při velmi slabém větru.
Největší plachetnice planety vyrazily na plavbu kolem světa
Projekt spolufinancuje švédská státní agentura Trafikverket, která je jinak zodpovědná zejména za výstavby, provoz a údržby státních silnic a železnic.