Hlavní obsah

Švédové chystají futuristickou plachetnici, na kterou se vejde 7000 aut

Novinky, Filip Šára

Již brzy se může stát skutečností, že vody Atlantského oceánu začne brázdit nová 200 metrů dlouhá nákladní loď poháněná větrem. Má sloužit pro přepravu automobilů, kterých se na její palubu vejde až sedm tisíc. Produkovat by měla o 90 procent méně oxidu uhličitého než běžná loď typu roll-on / roll-off (RORO). Cílem švédského konsorcia je uvést ji na trh do roku 2025, napsala agentura Reuters.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Futuristická 200 metrů dlouhá nákladní loď poháněná větrem uveze až 7000 autVideo: Reuters

Článek

Plavidlo předběžně pojmenované „Oceanbird“ s kapacitou 7000 automobilů bude mít maximální výšku 105 metrů, když bude jeho pět 80metrových „křídlových plachet“ zcela vztyčeno - podle vývojářů tím bude připomínat jakousi futuristickou obdobu rychlé plachetnice z 19. století.

Roll-on/roll-off loď (RORO loď či ro-ro loď) je druh nákladní lodě určený pro přepravu kolových vozidel (auta, nákladní automobily, tahače s návěsy nebo vagony), která na loď najíždějí (roll-on) a vyjíždějí (roll-off) po vlastní ose.

O něco pomalejší a dražší

Konsorcium tvořené Královským technologickým institutem Stockholm, švédským trajektovým dopravcem Wallenius Marine a tamní firmou SSPA ve svém prohlášení uvedlo, že přechod severního Atlantiku by měl lodi trvat přibližně 12 dní - oproti osmi dnům u konvenčních nákladních plavidel.

Albatrosi dokážou vypátrat na moři pytláky

Věda a školy

Podle partnera konsorcia Wallenius Marine je technologie tzv. křídlového plachtění podobná křídlům letadel. Rovněž uvedl, že odhad snížení emisí o 90 procent je založen na průměrné rychlosti v oceánu 10 uzlů. Nová loď má být nicméně o něco dražší než tradiční RORO srovnatelné velikosti.

Bude mít i motor

Jak připomíná agentura Reuters, „okřídlená plachetnice“ bude každopádně disponovat i svým motorem, a to pro možnost pohybu v přístavech či jako podpora při velmi slabém větru.

Největší plachetnice planety vyrazily na plavbu kolem světa

Cestování

Projekt spolufinancuje švédská státní agentura Trafikverket, která je jinak zodpovědná zejména za výstavby, provoz a údržby státních silnic a železnic.

Bezemisní letadlo by mohlo vzletět do roku 2035, tvrdí Airbus

Cestování

Související články

Výběr článků

Načítám