Hlavní obsah

Studie: Tání ledu v Arktidě umožní ekologičtější lodní dopravu. A sníží vliv Ruska

New York

Tání ledového příkrovu v Arktidě způsobené globálními změnami klimatu umožní ekologičtější lodní dopravu a sníží díky novým námořním trasám vliv Ruska. Podle studie vědců z americké Brownovy univerzity a univerzity v Maine budou nákladní lodě moci díky odlednění využívat kratší a přímější trasy. Což samozřejmě sníží emise.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Odborníci zdůraznili, že tání ledu je rozhodně špatnou zprávou pro klima i ekosystémy.

Rusko zastavuje megaprojekty, kvůli válce na ně nemá peníze

Válka na Ukrajině

Nové možnosti v dopravě však mohou rychle změnit současný stav, kdy severní mořskou cestu z větší části kontroluje Rusko.

Už ve 30. letech v létě téměř bez ledu?

Studie zveřejněná v odborném magazínu Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) pracuje s předpokladem, že Arktida bude kolem roku 2035 v letních měsících téměř leduprostá.

Pro doplnění: Existují různé scénáře. Např. loňská zpráva Mezivládního panelu pro změny klimatu (IPCC) při OSN přinesla zpřesnění některých dat ohledně klimatického vývoje a oteplování Země. Z tehdy zveřejněných závěrů vyplývá, že při tzv. středním scénáři budou nadále ustupovat ledovce v polárních krajích i nižších oblastech či se mohou objevovat extrémy typu povodní, sucha a nedostatku pitné vody v horských oblastech. Do roku 2050 navíc může být v letních měsících právě Arktida občas bez ledu.

Do roku 2050 bude v létě Arktida občas bez ledu. Určité scénáře jsou nezvratné, varuje polární vědkyně

Věda a školy

Aktuální studie rovněž zmiňuje, že další odledňování pak do roku 2065 výrazně zvýší možnosti lodní navigace v arktických mezinárodních vodách, takže plavidla nebudou muset využívat ruskou severní mořskou cestu.

„Neexistuje scénář, v němž by tání ledu v Arktidě představovalo dobrou zprávu. Politováníhodnou skutečností je, že led už nyní ustupuje. Ale tím se otevírají nové cesty a my musíme kriticky zvážit, jaké to má právní, ekologické a geopolitické souvislosti,“ konstatovala podle vědeckého serveru Phys.org šéfka výzkumného týmu Amanda Lynchová.

Hmyz vymírá. Čínskou cestu „lidských opylovačů“ Evropa nechce, má jiný návrh

Věda a školy

Arktické lodní cesty jsou o 30 až 50 procent kratší než plavby, při nichž se využívá Suezský a Panamský průplav, lodě si tak zkrátí cestu o 14 až 20 dní. Znamená to podstatnou úsporu nákladů, paliva i snížení emisí až o čtvrtinu.

Výběr článků

Načítám