Článek
Odborníci zdůraznili, že tání ledu je rozhodně špatnou zprávou pro klima i ekosystémy.
Rusko zastavuje megaprojekty, kvůli válce na ně nemá peníze
Nové možnosti v dopravě však mohou rychle změnit současný stav, kdy severní mořskou cestu z větší části kontroluje Rusko.
Už ve 30. letech v létě téměř bez ledu?
Studie zveřejněná v odborném magazínu Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) pracuje s předpokladem, že Arktida bude kolem roku 2035 v letních měsících téměř leduprostá.
Pro doplnění: Existují různé scénáře. Např. loňská zpráva Mezivládního panelu pro změny klimatu (IPCC) při OSN přinesla zpřesnění některých dat ohledně klimatického vývoje a oteplování Země. Z tehdy zveřejněných závěrů vyplývá, že při tzv. středním scénáři budou nadále ustupovat ledovce v polárních krajích i nižších oblastech či se mohou objevovat extrémy typu povodní, sucha a nedostatku pitné vody v horských oblastech. Do roku 2050 navíc může být v letních měsících právě Arktida občas bez ledu. |
Do roku 2050 bude v létě Arktida občas bez ledu. Určité scénáře jsou nezvratné, varuje polární vědkyně
Aktuální studie rovněž zmiňuje, že další odledňování pak do roku 2065 výrazně zvýší možnosti lodní navigace v arktických mezinárodních vodách, takže plavidla nebudou muset využívat ruskou severní mořskou cestu.
„Neexistuje scénář, v němž by tání ledu v Arktidě představovalo dobrou zprávu. Politováníhodnou skutečností je, že led už nyní ustupuje. Ale tím se otevírají nové cesty a my musíme kriticky zvážit, jaké to má právní, ekologické a geopolitické souvislosti,“ konstatovala podle vědeckého serveru Phys.org šéfka výzkumného týmu Amanda Lynchová.
Hmyz vymírá. Čínskou cestu „lidských opylovačů“ Evropa nechce, má jiný návrh
Arktické lodní cesty jsou o 30 až 50 procent kratší než plavby, při nichž se využívá Suezský a Panamský průplav, lodě si tak zkrátí cestu o 14 až 20 dní. Znamená to podstatnou úsporu nákladů, paliva i snížení emisí až o čtvrtinu.