Hlavní obsah

Studenti zlepšili aerodynamiku kola a helmy pro české olympijské cyklisty

Novinky,

Vítězem soutěže, jejímž cílem bylo aerodynamické vylepšení kola, dresu a helmy pro českou dráhovou cyklistickou reprezentaci na příští olympijské hry v japonském Tokiu, se stala dvojice studentů z Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického (FSI VUT) v Brně. Strojaři Martin Kůst a Dominik Regner porotu klání Tokyo 2020 Challenge překvapili tím, jak detailně prototypy zpracovali. Funkčnost prokázali ve virtuálním větrném tunelu.

Foto: VUT

Vyhlášení výsledků: trenéři Dukly Brno (vlevo) s vítězným týmem ve složení (zleva) Martin Kůst a Dominik Regner

Článek

Nejlepší nápady finalistů soutěže chtějí zástupci české reprezentace z týmu Dukla Brno otestovat v reálném aerodynamickém tunelu. Pokud v náročném testování uspějí, mohou se nápady studentů už za dva roky objevit na olympijských hrách v Tokiu.

Chlazení helmy i snížení odporu

Projekt zahrnoval mnoho rozhovorů s cyklisty a výzkumníky a desítky hodin modelování, výpočtů a testování ve virtuálním aerodynamickém tunelu, kde Regner a Kůst ověřovali své prototypy.

Podařilo se najít pozici, při které se vzduch kolem jezdce tolik nekumuloval a proudění od ramen k zádům bylo plynulejší. Cyklista má v námi navrhované pozici ruce více natažené dopředu.
Martin Kůst

„Na začátku byla řada našich nápadů, u kterých jsme testovali, jaký budou mít reálný vliv na snížení tření a odporu, s nimiž se musí jezdec na trati poprat. V softwaru jsme si vymodelovali reálného jezdce a ve virtuálním tunelu jsme ověřovali, jak se která změna pozice projeví,“ vysvětlil Regner.

„Při všech změnách, do kterých kromě změny geometrie kola a jezdce patřilo třeba také chlazení helmy, úprava dresu či použití spreje pro snížení tření na discích, jsme při měření ve virtuálním aerodynamickém tunelu dosáhli snížení celkového odporu o 15 procent,“ doplnil Kůst.

Foto: VUT

Studenti testovali vliv pozice rukou na výsledný odpor vzduchu.

Největší výhodu podle nich přinesla změna pozice cyklisty na kole. „Podařilo se nám najít pozici, při které se vzduch kolem jezdce tolik nekumuloval, proudění od ramen k zádům bylo plynulejší. Cyklista má v námi navrhované pozici ruce více natažené dopředu,“ popsal Kůst s tím, že virtuální prototypy je nyní potřeba otestovat v reálném aerodynamickém tunelu.

Právě komplexní řešení problematiky nejvíce zaujalo odbornou porotu složenou ze zástupců FSI VUT, cyklistického týmu Dukla Brno, společnosti ICON Technology a také z Aerodynamického oddělení Škoda Auto, která za nápadem na uspořádání této soutěže stojí.

Motivace v práci na reálných projektech

„Práce na reálných projektech je pro studenty velkou motivací. V soutěži měli šanci aplikovat znalosti z výuky, rovněž své nápady a jejich reálnou proveditelnost konzultovat s cyklisty, trenéry i výzkumníky. Přínosem pro ně byla i možnost seznámit se s unikátním výpočetním nástrojem, virtuálním aerodynamickým tunelem, se kterým mohli pracovat díky podpoře společností ICON Technology a Škoda Auto a také centra IT4Innovations na Vysoké škole báňské – Technické univerzitě Ostrava,“ dodal hlavní organizátor z FSI VUT Jan Navrátil.

Foto: VUT

Prezentace projektu

Do soutěže se mohli přihlásit studenti bakalářského a magisterského studia na technických univerzitách v ČR. Z návrhů, které se sešly v prvním kole, porota vybrala do finále čtyři nejlepší týmy. Studenti pak měli měsíc na to, aby své nápady vymodelovali do podoby virtuálních prototypů a otestovali jejich funkčnost v takzvaném virtuálním větrném tunelu. Testování v reálném provozu je už na cyklistické reprezentaci.

Související články

Výběr článků

Načítám