Článek
Projekt ProSpolužáky vznikl v roce 2012 na Gymnáziu J. K. Tyla v Hradci Králové. Jeho zakladatelem je Marek Liška, který tehdy dostal nápad napsat vlastní učebnice matematiky tak, aby jeho spolužáky víc bavila. První učebnice vyšla v říjnu 2013 v nákladu 300 kusů. V současnosti v jeho týmu pracuje zhruba 30 lidí.
Autory nové učebnice chemie jsou devatenáctiletý Leoš Sáblík a pětadvacetiletý Vilém Obrátil z Brna. K týmu se přidali poté, co vyšly učebnice matematiky. „Kluci mi jednoho dne napsali, že narazili na naše učebnice, líbí se jim, jak je děláme, a jestli by pro nás nemohli napsat učebnice chemie,” řekl autor projektu Marek Liška.
Někteří vysokoškolští pedagogové netradiční učebnice kritizovali, protože podle nich degradují matematiku zjednodušeným výkladem a tykáním čtenářům
Chemie pro spolužáky se drží stejných zásad jako předchozí učebnice matematiky. Autoři ji napsali tak, jak mluví středoškoláci. Látka je proto podle nich pro studenty srozumitelnější.
S učebnicí vyšel i pracovní sešit. Řešení řady příkladů je na webových stránkách, kde studenti najdou i rozšiřující učivo pro přípravu na maturitu nebo přijímací zkoušky na vysokou školu. Učebnici doplňují také pokusy a laboratorní listy pro práci v hodině.
Spolupráce s učiteli
Od začátku projektu vyšlo osm učebnic Matiky pro spolužáky, které pokrývají kompletní učební látku matematiky od prvního do třetího ročníku středních škol. Také každou z těchto učebnic doplňují pracovní sešity. Jsou v nich slovní úlohy, vzorové příklady ke státní maturitě a příklady k procvičení dle obtížnosti. Příklady jsou také na internetu.
Projekt dle jeho zástupců podporuje řada středoškolských učitelů. S některými z nich studenti spolupracují, aby učivo vysvětlovali správně i z odborného hlediska. Někteří vysokoškolští pedagogové netradiční učebnice naopak kritizovali, protože podle nich degradují matematiku zjednodušeným výkladem a tykáním čtenářům.
„Vulgarizaci v našich knihách žádnou nevidím a ke zjednodušování se hrdě hlásíme,” reagoval loni Liška. [celá zpráva]
Kritiku některých akademiků sklízí také netradiční metoda výuky od profesora Milana Hejného, jež spočívá v objevování postupů a tvůrčím hledání řešení samotnými dětmi. V současnosti se používá asi na 750 ze zhruba 4100 základních škol v Česku.
Znalosti matematiky podle těchto kritiků nemohou zlepšit nové metody, ale kvalitnější učitelé. Jak již Novinky informovaly, jedním z nich je kupříkladu přední český matematik Vlastimil Dlab. [celá zpráva]
Může se vám hodit na službě Zboží.cz: