Hlavní obsah

Studenti přiznávají podvádění při zkouškách

Právo, kil

Tři čtvrtiny (72 %) dotázaných studentů přiznaly, že v průběhu svého studia zažily situaci, kdy měly k dispozici otázky z testu na vysoké škole ještě před konáním samotné zkoušky. Více než polovina (55 %) zároveň přiznává, že jim znalost těchto otázek výrazně pomohla k tomu, aby u zkoušky uspěli. Pětina (22 %) studentů se pak netajila tím, že by byla ochotna za získání otázek zaplatit. Vyplývá to z průzkumu společnosti Studenta Media.

Foto: Profimedia.cz

I dnešní studenti používají nejrůznější formy taháků a opisují od spolužáků.

Článek

„Zdrojem otázek z testů jsou nejčastěji studenti, kteří již zkoušku absolvovali a znění otázek jednoduše sdílí na internetu. Takové materiály dalo někdy k dispozici ostatním spolužákům téměř 60 % studentů vysokých škol. Využívané jsou především specializované servery určené ke sdílení studijních materiálů či facebookové stránky tříd,“ dodává k výsledkům průzkumu Michaela Raková z mediální skupiny Studenta Media.

Například portál Primát.cz využívá jako zdroj testových otázek 73 % respondentů průzkumu. Téměř stejný počet studentů (71 %) získává otázky od spolužáků prostřednictvím e-mailu. Více než polovina (51 %) uvádí, že sdílí testy na Facebooku. 15 % dotazovaných dokonce uvedlo, že získali otázky přímo od vyučujícího.

Otázky za stovku i tisíce

Z respondentů, kteří uvedli, že jsou ochotni za otázky z testu zaplatit (22 %), by téměř třetina (31 %) vynaložila částku do 100 Kč. Dalších 33 % respondentů uvedlo částku mezi 100 a 200 Kč a necelých 5 % dokonce více než 1 000 Kč.

Samotní studenti zaujímají k tomu, zda jde, či nejde o podvádění, mají-li testové otázky k dispozici předem, různé postoje. Roman Sovka z Metropolitní Univerzity Praha říká: „Pokud se jedná o úplně stejný test, tak to je podvádění. Ale když jde o souhrn testových otázek z předchozích let, tak samozřejmě ne.“

Jiný názor má například Magdalena Medková z Univerzity Karlovy: „Když ukradnu otázky profesorce, pak to podvádění je. Když mi to řekne spolužák, který to psal o termín přede mnou, pak to podvádění není.“

Podvádí se přímo ve třídách

V průzkumu byli studenti také dotazováni, zda podvádějí přímo u zkoušek. Celých 64 % přiznalo, že někdy podvádělo. „I dnešní studenti používají nejrůznější formy taháků a opisují od spolužáků. Dnes mají navíc díky mobilním telefonům možnost nalézt správné odpovědi na internetu přímo ve třídě. Pouze každý druhý se přitom cítí provinile nebo nepříjemně,“ doplňuje Michaela Raková.

Související témata:

Výběr článků

Načítám