Hlavní obsah

Středoškolská unie: Studenti požadují změnu maturit, většina z nich není připravená

Praha

Maturanti brzy usednou k didaktickým testům, které tvoří společnou státní část maturitní zkoušky. Podle průzkumu České středoškolské unie (ČSU) se však většina maturantů na maturitu necítí dostatečně připravená. Navýšení času na konání didaktických testů jakožto jediná úprava zkoušky v letošním roce podle nich není dostatečné a adekvátní.

Foto: Novinky

Ilustrační snímek

Článek

Státní maturitní testy organizované Cermatem se budou konat 2. až 4. května. Období školní části maturit začne 16. května, potrvá do 10. června. Na vypracování státních didaktických testů budou mít studenti od letoška delší čas než v minulosti. V jazycích se jim prodlouží o 10 minut, tedy na 85 minut v češtině a na 110 minut v cizím jazyce, v matematice se čas navýší ze 120 minut na 135.

Změnu odůvodnilo ministerstvo školství tím, že se delší čas na testy osvědčil v minulém školním roce v reakci na výuku na dálku.

Maturity 2024: Jak letos proběhnou a kdy jsou termíny

Věda a školy

Podle ČSU ale není navýšení doby na konání testů dostačující a adekvátní úpravou letošních maturit, uvádějí zástupci středoškoláků. Většina maturantů se podle zjištění spolku necítí být na maturitu dostatečně připravená.

Středoškolská unie apeluje na ředitele škol a učitele, aby při jednotlivých zkouškách byli vůči studentům co nejvíce ohleduplní a vstřícní.

Předseda ČSU Ondřej Nováček poukázal na to, že kvůli proticovidovým opatřením strávili měsíce na distanční výuce a teď si dělají starosti o budoucnost v souvislosti s konfliktem na Ukrajině. Nejprve pandemie a nyní válka se tak podle spolku žáků středních škol negativně projevuje zhoršením jejich celkového duševního zdraví a pohody, úpadku motivace ke studiu či zhoršenou náladou.

Cermat: Na maturitní obory chtějí 103 tisíce žáků. Ještě zřejmě přibydou Ukrajinci

Věda a školy

„Bojím se, že se na svoji maturitu nedokážu dostatečně připravit, protože podobně jako studenti po celé ČR jsem strávila přes rok na distanční výuce. Mimo dohánění vědomostí a přípravy na maturitu musíme nasbírat dostatečný počet známek na vysvědčení z druhého pololetí. Když k tomu připočteme stres a strach z pandemie, kterou teď vystřídaly podobné emoce vztahující se k válce na Ukrajině, jsou letošní maturanti vystaveni tlaku, ze kterého si již mnozí z nás odnáší psychické problémy,” popsala současná maturantka klatovského gymnázia Natálie Šebestová.

Opustit zastaralý koncept maturity. Ale jak?

Středoškolská unie proto apeluje na ředitele škol a učitele, aby při jednotlivých zkouškách byli vůči studentům co nejvíce ohleduplní a vstřícní. Jako ideální řešení dlouhodobých následků pandemie a rychle se vyvíjející doby chce navíc navrhnout možnou celkovou změnu formy závěrečné zkoušky.

Její podobu představí po diskuzi se středoškoláky, učiteli i odborníky v příštích měsících pro MŠMT i širokou veřejnost.

Jednotné přijímačky nemají být povinné, soudí organizace. MŠMT slibuje elektronické přihlášky

Věda a školy

„Následky způsobené nedávnou pandemií koronaviru na český vzdělávací systém jsou ideální příležitostí pro opuštění zastaralého konceptu maturitní zkoušky a zamyšlení se nad její novou formou. Formou, která by skutečně ověřovala dovednosti studentů potřebné pro život po střední škole ve světě 21. století, nikoli století minulého,“ vysvětlil Nováček.

Scio: S přípravou na přijímačky jsou deváťáci lehce ve skluzu

Věda a školy

„V ČSU oceňujeme postupné pokusy o změny profilové části maturitní zkoušky za absolventskou práci, které se v letošním roce dostane testování na několika odborných středních školách v Česku, nicméně doufáme, že se v blízké době dostane změny podoby maturity i na gymnáziích a dalších typech škol,” dodal.

Odborníci navrhli, aby žáci mohli získat dvě různé maturity. Zohledníme to, slíbil Gazdík

Věda a školy

Ministr školství Petr Gazdík (STAN) nedávno řekl, že ve vizi absolventské práce se shoduje s předlohou think-tanku Univerzity Karlovy Vzdělávání 21.

Vláda premiéra Petra Fialy (ODS) slíbila upravit maturity, aby odpovídaly 21. století. Think-tank Vzdělávání 21 přišel s návrhem, že by žáci měli mít možnost získat profesní maturitu postačující pro povolání nebo klasickou maturitu nutnou pro studium na vysoké škole.

Asociace češtinářů: Úpravy maturit? Chce to hlavně kontrolu kvality

Věda a školy

Gazdík pak ale připustil, že si není jistý, jaký by pak byl rozdíl mezi profesní maturitou a výučním listem. Program STAN počítal se zavedením státní maturity jako středoškolského minima, které by se mohlo dělat opakovaně v době studia. Ministr hodlá na budoucí podobě maturit hledat shodu napříč politickým spektrem.

Související články

Výběr článků

Načítám