Článek
Na vyučování ve skupinách vidí Česká středoškolská unie mnoho pozitiv. „Látka se lépe vysvětluje, přizpůsobuje se tempo, je více prostoru na dotazy a předmět se pak stává oblíbenějším,” tvrdí její předseda Štěpán Kment.
Více individualizovat
Pro zavedení povinné maturity z matematiky by měly být podle 1. místopředsedy Unie Davida Bouze splněny tři předpoklady.
„Zaprvé dát žákům na začátku studia jasně vědět, z čeho budou maturovat, zadruhé zavést dostatečnou hodinovou dotaci na všech středních školách a zatřetí přiblížit výsledky ostatním dvěma zkouškám. Zatímco ministerstvo první dva body nyní plní, o reformě výuky se nemluví,” reaguje Bouz na vládní novelu o povinné maturitě z matematiky, která nyní míří do parlamentu.
Aktuálně nezbývá v hodinách čas na úplné vysvětlení a procvičení látky, což u maturit způsobuje potíže. „Kromě školení pro učitele je klíčové matematiku na středních školách více individualizovat,” říká Štěpán Kment.
Vědecké studie prokazují dosahování lepších výsledků a přiblížení probíraných témat, jestliže výuka probíhá ve skupinách. Středoškoláci zastupovaní Unií se shodují, že by rozdělení na menší skupiny značně pomohlo. „Souhlas nalézáme i mezi kantory,” dodává David Bouz.
Důležitá je změna financování
Předkládané rozdělování hodin je spjato s vyššími náklady na učitelské úvazky. „Věříme, že ministerstvo náš návrh zohlední v chystané změně financování regionálního školství, která by se měla odpoutat od současné praxe. Školy se často snaží nabrat co nejvíce studentů, a to poté vede k přeplněným třídám,” vysvětluje Štěpán Kment.
Významným příjmem středních škol jsou nyní normativy na žáky stanovující finanční prostředky, platící provoz vzdělávacích institucí. Podle České středoškolské unie by se mělo školství při zachování stávající obtížnosti více přizpůsobovat výkonu jednotlivých žáků.