Článek
O schválení dokumentu informoval po jednání kabinetu premiér Petr Fiala (ODS).
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2023–2027, který připravilo ministerstvo školství a již zveřejnilo na webu, je koncepčním plánem pro modernizaci školství na následující čtyři roky, který navazuje na Strategii 2030+. Dokument nyní putuje do obou komor parlamentu.
Vyvážit podíl všeobecného a odborného vzdělávání
Resort školství chce nastavit strukturu oborů středního vzdělávání tak, aby odpovídala potřebám trhu práce, společenskému a technologickému vývoji společnosti i zájmu uchazečů. Vyrovnat se chce se zvyšující poptávkou po všeobecně vzdělávacích oborech.
Školní inspekce: Úspěšnost maturantů mírně vzrostla, problém u studentů nástaveb trvá
Podíl všeobecného a odborného vzdělávání by měl být vyvážený. Na odborných školách by se měla prohloubit spolupráce se zaměstnavateli a mělo by se zlepšit praktické vyučování. Mezi školy, které zajišťují všeobecné vzdělání, patří např. gymnázia a lycea.
U přihlášek na střední školy netaktizujte
Na nevyváženost poptávky a nabídky středních škol upozornil nedávno i výzkum, ve kterém se odborníci z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání zaměřili na přijímací řízení v Praze a Středočeském kraji ve školním roce 2022/2023.
Z výzkumu vyplynulo, že 85 procent žáků v těchto krajích chce získat maturitní vzdělání, tomu ale neodpovídá nabídka škol. Odborníci se shodli, že z přihlášek na střední školy není možné určovat zájem o jednotlivé obory. Největší nesoulad mezi nabídkou středních škol a poptávkou žáků a jejich rodičů je podle nich v nedostatečných kapacitách maturitních oborů.
Dvě pětiny žáků skončily na učilištích, ač chtěli k maturitě
Na velké rozdíly mezi žáky z různě postavených rodin upozornili zástupci České školní inspekce při prezentaci výsledků mezinárodního testování žáků PISA. Ty ukázaly, že úspěch žáků je značně závislý na jejich rodinném zázemí.
Dlouhodobý záměr se zabývá i přípravou pedagogů a vedení škol. Pedagogická praxe budoucích učitelů by se měla více propojit se školním prostředím.