Článek
Nejezdila většina vlaků na hlavních tratích spojujících Brusel s dalšími městy. Stály dokonce i mezinárodní spoje do Francie, Německa či Británie, většina souprav bruselského metra i prakticky všechny tramvaje. Naproti tomu bruselské letiště žádné větší komplikace nezaznamenalo.
Akce zasáhla i další sektory. Zcela či částečně zavřeny byly k nevoli mnoha rodičů některé školy či jesle, stála výroba v části průmyslových podniků. Přes den nefungovaly i některé supermarkety, pošty či administrativní budovy.
Odbory chtějí donutit vládu, která nyní finišuje na návrhu rozpočtu na příští rok, aby přijala nějaká opatření pro omezení dopadu rychle rostoucí inflace na peněženky běžných lidí. V červenci spotřebitelské ceny rostly o téměř šest procent, tedy nejvíc za téměř čtvrt století. Platy se však Belgičanům zvyšují mnohem pomaleji.
"Veřejná doprava bude citelně narušena. Bude chaos a lidé by se měli pokud možno vystříhat používání veřejné dopravy," varovala už předem mluvčí odborů ACV/CSC Greet Vandendriesscheová. Řada lidí to vyslyšela a z obavy před zácpami i přes nepřízeň počasí vyrazila pěšky či na kolech.
Co na to cestující
"Nadšený nejsem... Ale chápu to. Všechno jde nahoru (ceny)," řekl v metru starší pán, jenž se představil jako Paul. Na vlak metra prý sice čekal desítky minut, ale na rozdíl od mnoha jiných se dočkal. Bydlí totiž u jednoho z mála úseků podzemní dráhy, který nebyl stávkou zcela zasažen.
Naopak 25letý Marc, který pracuje v bance poblíž institucí EU v Evropské čtvrti, žádné sympatie se stávkujícími nesdílel. "Mně se taky spousta věcí nelíbí, ale nikomu kvůli tomu neztěžuji život," řekl. Zatímco normálně mu prý cesta do práce autobusem trvá necelých 20 minut, tentokrát to bylo přes hodinu a navíc musel jít pěšky.
Na některých místech se také uskutečnily menší demonstrace. Roztrpčení byli turisté, kteří se jen s obtížemi mohli přepravovat mezi památkami a často o konání stávky na rozdíl od místních předem nevěděli.