Článek
„Šlo by to případně tak, že by to nebylo limitováno 15člennými skupinami. Zkrátka že by se tam pustily komplet celé třídy,“ řekl Právu viceprezident Asociace ředitelů ZŠ Jaroslav Jirásko a ředitel Základní školy K. V. Raise v Lázních Bělohrad. S ani jednou variantou se však nepočítá.
Už nyní mají mnohé školy napjaté prostorové a personální kapacity na to, aby zajistily od 25. května výuku žáků prvních stupňů v 15členných skupinách. Přestože mohou využívat třídy pro starší žáky a kantory druhého stupně či asistenty, musí část pedagogů zůstat také u vzdělávání na dálku. Mnozí učitelé z rizikových skupin (starší a nemocní) podle všeho nedorazí. Navíc už mohou chodit do škol i deváťáci, aby se připravovali na přijímačky. I pro ně platí dodržování 15členných skupin.
Většina učitelů by už školy neotevřela
„Ale návrat pro všechny žáky druhého stupně v 15členných skupinách nehrozí,“ řekl Jirásko s tím, že o tom asociaci ministr ujistil. Připustil ale, že by šlo návrat starších žáků realizovat, pokud se rozdělí do časových pásem. „Mohla by třeba docházet každý den jiná třída, šlo by to rozdělit na směny, že by část přišla ráno, druhá odpoledne. Jsme hodně schopni improvizovat. Pokud to nebude personálně nepřijatelné, tak organizačně jsme schopni zajistit, že by se děti čas od času do školy podívaly. První stupeň už máme připravený, bude to fungovat,“ dodal Jirásko.
Praktická výuka na SŠ nachystána
Jiří Zajíček, šéf Unie školských asociací a ředitel Masarykovy střední školy chemické v Praze 1, už zase počítá s návratem části studentů na praktickou výuku. „To už máme připravené. Od 1. 6. částečně obnovujeme výuku alespoň pro 3. ročníky. Pro celou školu to ale nejsme schopni udělat. U třeťáků je problém s výpadkem odborné výuky největší,“ řekl Právu.
Připomněl, že tou dobou už bude škola plně zaměstnána maturitními, závěrečnými a přijímacími zkouškami. Navíc nadále bude probíhat i distanční vzdělávání. Proto také je podle něj už zcela vyloučen návrat do běžného režimu. „Vymyslet si do toho ještě společenské dýchánky pro žáky středních škol, tak nevím, jak to udělat,“ poznamenal.
Kromě toho se Zajíček domnívá, že studenti jsou díky sociálním sítím v živém kontaktu a nikterak zvlášť po této stránce nestrádají. Skupinová výuka v laboratořích ale není pro školu novinkou, protože na praktickou výuku dělí třídy běžně.
Plaga: Rád bych v červnu otevřel školy i starším žákům
Zajíček připustil, že některé střední školy se otevřou i dalším ročníkům.
„Ale komplikace je v tom, že je to stále na bázi dobrovolnosti, takže když tam dítě přijít nechce, tak nepřijde. Pak se těžko pro ně dá něco plánovat,“ uzavřel.