Článek
„Nepovažují za přiměřené velikosti nebeského, aby zaháněli bohy do zdí chrámů anebo aby je zobrazovali nějak podobně s lidskými rysy. Za posvátné považují háje a lesíky,“ tvrdil o kmenech za severní hranicí Římské říše Tacitus.
Jenže po roce 500 podstoupila už nemalá část Germánů křest. Platilo to pro ty, kteří žili v západní části dnešního Německa, i pro ty, kteří se usadili v různých částech zaniklé západořímské říše.
Nová víra se snažila překrýt a smazat stopy předkřesťanské minulosti.
Jádro germánského světa, Skandinávii a přilehlé oblasti, však křest a kříž ještě nestihly poznamenat.
Platilo to i pro dnešní dánské Tisso na západě ostrova Sjælland, kde archeologové od roku 1995 prozkoumávali sídelní areál o rozloze deseti hektarů, využívaný od 6. do 10. století. Kromě dvanácti tisíc předmětů tam odhalili i stopy po poměrně velkých budovách.
Některé z nich měřily na délku až padesát metrů a sloužily zřejmě jako sídla náčelníků, v nichž se konaly velké hostiny pro náčelníka i jeho družinu. Ve rvačkách o pocty a za nemírné konzumace jídla i piva se tam utužovaly svazky věrnosti mezi náčelníkem a jeho družiníky.
Důkazem byla i stavba kostela
Nedaleko halových domů však archeologové nalezli také pozůstatky staveb obklopených palisádami, které měly podstatně menší rozměry. Ty se považují za místa kultu.
Jedna z těchto budov měla rozměry devět krát devět metrů a zjevně sloužila jako „domov“ pro malované stély ze dřeva. Pro domněnku, že ji pohané používali jako svatyni, mluví i fakt, že na jejím místě stál od desátého století křesťanský chrám. Tak se nová víra snažila smazat stopy předkřesťanské minulosti.
Tyto chrámy nebyly samozřejmě jediným místem pohanského kultu, jak ukazuje výstava „Götter, Glaube und Germanen“ (Bohové, víra a Germáni) v německém Kalkriese. Kromě nálezů z Tisso podchytila i starší objevy z dánského Hoby. V tamních vodních nádržích nalezli archeologové početné zvířecí kosti stejně jako ozdoby a předměty ze zlata, stříbra či ze skla.
Záhady mrtvol v bažinách
Výstava věnuje pozornost i slatinám. Tacitus i další starověcí autoři psali o lidských obětech, které Germáni přinášeli bohům. Ve slatinách i jezerech byly nalezeny stovky mrtvol. Autoři výstavy ale varují, že zdaleka ne ve všech případech se jednalo o oběti – mohlo jít i o popravené zločince, nebo dokonce o poutníky, kteří ztratili cestu a utonuli v bažině.
Některé mrtvoly, zejména ženské a dětské, však měly na sobě stopy rituálního násilí, což naznačuje, že přinejmenším některé germánské kmeny necouvly ani před takovou obětí.
V bahnu, rašelině či pod vodou končili nejen lidé, ale i zbraně, vojenské vybavení, a dokonce i lodě. To vše skrývala jezera a slatiny Dánska či německého Šlesvicka-Holštýnska.
Podle archeologů šlo o válečnou kořist, získanou v nepoškozeném stavu, avšak při obětování cíleně poškozenou či zničenou. Potvrzují se tak slova římského historika a teologa Paula Orosia, který ke vpádu Kimbrů a Teutonů mezi lety 120 a 102 př. n. l. napsal, že vítězní Germáni „rozbili brnění mužů a zničili ozdoby koní“.