Článek
Asi 100 zaměstnanců opustí ředitelství podniku, i když podle Hally má velká část z těchto lidí nárok na odchod do důchodu. Zbylých 400 zaměstnanců odejde z provozu, jde například o údržbáře, mazače nebo traťové zámečníky. Správa nyní zaměstnává zhruba 10 300 lidí. Počet zaměstnanců se prudce zvýšil loni v polovině roku, kdy SŽDC převzala od Českých drah péči o koleje a 10 000 pracovníků.
Právě České dráhy podle Hally mohou za současný přebytek zaměstnanců. "Řešíme to po Českých drahách, které to měly uspořádáno nesystémově," uvedl Halla. Správě prý jde o sjednocení organizace krajských poboček, z nichž některé mají více lidí než potřebují.
Odbory se bouří
Šéf Odborového sdružení železničářů v SŽDC Adolf Hradílek se k propouštění kvůli pracovnímu zaneprázdnění nemohl vyjádřit. Napsal však dopis řediteli železniční správy Janu Komárkovi, jehož část otiskl odborářský věstník Obzor. "Podnikový výbor OSŽ nesouhlasí s ukončováním pracovních poměrů se zaměstnanci, kteří nesplňují podmínky pro využití doprovodného sociálního programu nebo se zaměstnanci, jejichž výkon práce má vliv na bezpečnost a plynulost železniční dopravy," píše se v dopise.
Podle Hally bezpečnost ohrožena není, propouštění lidí bez sociálního programu se prý nelze zcela vyhnout. Současný sociální program schválila vláda v roce 2007, když pro propuštěné železničáře vyčlenila téměř 700 miliónů korun. Odchodné se však odvíjí například od počtu odpracovaných let; záleží také na tom, zda je dotyčný samoživitel či zda má nemoc z povolání.
Podle některých odborářů by se celou situací v SŽDC měl zabývat ministr dopravy.