Článek
„Ještě k tomu nemám přesné zdůvodnění, ale v podstatě je jednoznačné, že musíme uznávat obě dvě odpovědi,“ řekl Krejčí.
Na problematické zadání v testu z matematiky pro uchazeče o šestiletá gymnázia v druhém řádném termínu upozornil na síti X právník Petr Němec, z čehož vznikla přestřelka diskutérů, která se zvrhla v rozbory a výklady zadání.
Problematická byla část úlohy 5: „Paní Šťastná chystá krabičky s vánočním cukrovím. Do každé krabičky dává 300 g cukroví. Už rozdělila čtyři pětiny napečeného cukroví a zbývá jí 1,2 kg. Kolik krabiček nachystala paní Šťastná?“
Jako pro páťáky. Přijímačky z matematiky byly letos příliš jednoduché, varují matikáři
Jádrem svárů o výklad formulace je, zda se má do výsledku zahrnout i 1,2 kilogramu cukroví, které paní Šťastné ještě zbývá rozdělit. Anebo daných 1,2 kilogramu cukroví v krabičkách ještě není, tudíž je započítat nelze.
I samotný pojem „nachystat“ může působit jako dvojsmysl. V prvním případě by správnou odpovědí bylo 20, v tom druhém 16.
Sám Krejčí s nadsázkou uvedl, že správná odpověď je u této úlohy „věcí názoru“. Ale připustil, že tvůrci testu měli původně za jedinou správnou odpověď dvacítku.
Po zvážení všech přístupů k věci se nakonec Cermat přiklonil k tomu, že uzná za správnou odpověď i to, pokud někdo zapsal číslo 16.
„Rozporuplnosti jsme zachytili na sociálních sítích ještě dřív, než se záležitostí začaly zabývat validační komise,“ poznamenal šéf Cermatu.
Právě validační komise Cermatu a další kontrolní mechanismy mají zajistit, že po vyplnění testů budou vyřešeny všechny rozpory. V minulosti si však i stávalo, že Cermat odmítl připustit chybu, ačkoli většina odborníků se shodla, že zadání bylo zavádějící.
Zadala jsem úlohu našim deváťákům a vyšlo jim to padesát na padesát
Nad letošní spornou úlohou pro sedmáky se pozastavovala i učitelka matematiky ze ZŠ Lyčkovo náměstí v Praze 8 Rebeka Vadasová, kterou Novinky oslovily.
„Řešila jsem úlohu s kolegou a jednomu vyšlo 16, druhému 20. Zadala jsem ji i našim deváťákům a vyšlo jim to padesát na padesát,“ popsala.
Na síti X se k dané úloze vyjádřil i odborník na měření testů, psychometrik Hynek Cígler z Katedry psychologie a Institutu pro psychologický výzkum Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity.
Uživatelům sítě nabídl, aby mu zasílali odkazy na sporné úlohy s tím, že po zveřejnění dat Cermatu o testech, předloží analýzu, jak jednotlivé úlohy fungovaly. Podle něj jsou přijímací testy Cermatu dobře nastaveny, nicméně u úlohy 5 se zarazil.
„Jsem zvědavý, co zrovna s tímto Cermat udělá, protože to správné řešení je prostě nejednoznačné, osobně bych uznával oboje,“ napsal.
Cermat ještě letos organizuje náhradní kolo státních přijímaček pro ty, kteří se nemohli zúčastnit v řádném termínu, a to 29. a 30. dubna. Výsledky budou zveřejněny 15. května na stránkách dané školy a v systému DiPSy.cz.
Neúspěšní uchazeči mohou posílat přihlášky do druhého kola mezi 19. a 24. květnem. Další testy už se vyplňovat nebudou, uchazeči o maturitní obory předloží výsledky z prvního kola.