Článek
Naopak kupříkladu odebrání sociálních dávek rodinám dětí s vysokou absencí ve škole, o kterém nedávno hovořil ministr sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL), by podle nich nic nevyřešilo.
Asociace proto vyzvala ministra školství Vladimíra Balaše (STAN), aby v připravované novele zákona o pedagozích zohlednil pozici sociálních pedagogů.
Ukotvení pozice i pomoc s integrací uprchlíků
„Spolupráce pedagogických pracovníků a sociálních služeb bude v následujícím školním roce velmi pravděpodobně klíčová,” uvedla ředitelka České asociace streetwork Martina Zikmundová.
„Novému ministrovi školství jsme proto představili příklady dobře fungujících sociálních pedagogů a znovu mu navrhli, aby tuto pozici v připravované novele zákona o pedagogických pracovnících ukotvil mezi pedagogické pozice, které mohou být pevnou součástí škol a mají dlouhodobě zajištěné financování,” řekla.
Poukázala na to, že narůstá počet rodin, které se kvůli stoupajícím cenám potravin a energií ocitají v nouzi.
Učitelů je nedostatek. Projekt láká do školství lidi z jiných profesí
Pomoci ve spolupráci s rodinami podle ní budou učitelé potřebovat i v případě ukrajinských uprchlíků, kteří by měli od září nastoupit do českých škol ve větším množství než v uplynulém školním roce.
Asociace připomněla, že Balaš se při svém nástupu do funkce přihlásil k započaté reformě školství, jejímž cílem je mj. snižování nerovností ve vzdělávání.
Studie: Odebrání dávky nesníží záškoláctví
Využití sociálních pedagogů k pomoci rodinám v nouzi by podle ní bylo pro zmírnění nerovností mnohem efektivnější než třeba častější odebírání sociálních dávek rodinám dětí, které moc nechodí do školy. O tom, že by se dávky mohly odebírat častěji, nedávno hovořil ministr práce Jurečka. Možnost odebírání dávek existuje již nyní, ale neuplatňuje se, doplnil spolek Učitelská platforma.
Životní minimum se zvýší na 4620 korun
Podle něj jsou neomluvené vyučovací hodiny důsledkem rodinné situace, která by se měla řešit ve spolupráci školy se sociálními pracovníky a neziskovým sektorem. Problému by se podle platformy učitelů mohly věnovat právě i sociální pedagogové.
„Podle zahraničních studií odebrání příspěvků a benefitů rodinám s dětmi se slabou školní docházkou nevedlo ke snížení záškoláctví,” konstatoval Karel Gargulák z PAQ Research.
V některých zemích podle něj pomáhá spíše opak, jako např. odměna za příkladnou docházku dětí.
Odebrání dávek může podle Učitelské platformy v rodině zvýšit počet konfliktů. „Zhorší se prostředí a stabilita pro samotné děti, což povede ke zcela jistému neúspěchu ve vzdělávání a životě dětí,” varuje Zuzana Terry ze Střední školy letecké a výpočetní techniky v Odoleně Vodě.