Hlavní obsah

„Spol_kal prášky a pustil si pl_n.“ Text doplňovačky pro osmileté děti řeší nešťastnou lásku sebevraždou

5:18
5:18

Poslechněte si tento článek

Perličky ze školní výuky patří ke zlaté studnici vášnivých diskuzí na sociálních sítích. Naposledy minulý týden vyvolalo rozhořčení cvičení, které ověřovalo znalosti vyjmenovaných slov po L u žáků 3. třídy, a to na textu o nešťastné lásce, která vyústí v pokus o sebevraždu spolykáním prášků a puštěním plynu. Podobně zarážejících metodických textů je ale internet plný.

Foto: Frank May / PICTURE ALLIANCE , ČTK

Ilustrační foto

Článek

„Žárlivý Petr sledoval svou ženu. Nachytal ji, jak se líbá s Evženem. Evžen pracuje ve mlýně,“ začíná text úkolu, který pokračuje také větami: „Nejraději bych zapálil mlýn. Ale to nemohu, jsem totiž lidumil. Napsal lístek na rozloučenou. Spolykal prášky na spaní. A pak si pustil plyn.“

Konec textu už je v odlehčeném tónu, svůj čin žárlivý Petr nedokoná, a to díky odstávce v plynárně kvůli opravě plynojemu. „Měl jsem štěstí. Škoda by bylo života kvůli nevěrnici. Falešná ta kráska, už to není má láska,“ dočte se žák po správném vyřešení úkolu.

Fotku se cvičením, které měli vypracovat žáci 3. třídy na nejmenované základní škole v Praze 4 v tomto týdnu sdílel na sítí X sociolog Daniel Hůle. „Přijde vám vhodné takto učit osmileté děti?“ doplnil ve svém příspěvku.

Duševní zdraví dětí v Praze se nelepší. Rostou problémy spojené s nadměrným používáním digitálních technologií

Dítě a rodina

U příspěvku propukla debata, ve které někteří zmiňovali, že se jedná o vtip a nadsázku, jiní zase upozorňovali na to, nakolik jsou takovou nadsázku schopni rozeznat osmileté děti a zda jim text spíš neukazuje sebevraždu jako způsob řešení nešťastné lásky.

Cvičení pochází z knihy Zábavný pravopis, která je určena dětem od 8 let. Autorka knihu doporučuje rodičům v domácí přípravě dětí a učitelům žáků 3. a 4. tříd základních škol.

Někteří z komentujících upozornili na to, že kniha nemá udělenou schvalovací doložku ministerstva školství, její využití ve výuce tak závisí jen na rozhodnutí jednotlivých ředitelů škol.

Líná Líza a další perličky

V reakci na příspěvek přidávali další uživatelé další objevené perličky ze školních učebnic. Jako například vtip se silikonovým poprsím v učebnici chemie pro 8. třídu ZŠ.

Pobouření na sítích před rokem také vyvolalo jiné jazykové cvičení, a to z knihy „Bystrá kobyla bila kopyty na babykové mýtině“, která je rovněž určena pro žáky 3. a 4. tříd ZŠ a také procvičuje děti ve vyjmenovaných slovech na L.

„Právě mě lízá líná Líza z Liberce. Nelíbí se mi, má ošklivé zuby a tlustá lýtka. Rozplývám se Líze v puse a ona chtivě polyká,“ objevuje se v zadání, ze kterého má dítě uhodnout, že se píše o lízátku. Z textu je ale patrný i druhý smysl, který evokuje spíše úryvek z lechtivého románu. I zde vyvstává otázka, zda je pro osmileté děti podobný dvojsmysl vhodný.

„Představte si, že nějaký čtvrťák neví, co je legračního na ‚chtivém polykání‘ a ‚lízání‘ a čeho se to může týkat. Jiný čtvrťák mu to milerád vysvětlí. A právě z takového poučování mezi dětmi vznikají ty nejroztodivnější sexuální mýty a podivné prekoncepty – často se táhnoucí až do dospívání nebo dospělosti,“ uvedl k tomuto textu na facebooku Robert Čapek, pedagog a autor elektro-vzdělávací strategie Líný učitel.

Ten také dříve upozornil na neobvyklé školní zadání pro deváťáky Základní školy Rosice na Brněnsku, které jako by vypadlo z příručky pro nacistické dozorce ve vyhlazovacích táborech.

V rámci mezipředmětového projektu zaměřeného na holocaust dostali žáci od vyučujícího fyziky za úkol najít odpovědi na otázky ohledně toho, kolik lidí se vešlo do plynové komory, jaké napětí pouštěli do elektrického vedení kolem vyhlazovacích táborů nebo „při které hodnotě ochrneš a kdy umřeš“.

Tohle se nepovedlo. Deváťáci na Brněnsku měli při probírání holokaustu řešit, kolik lidí se vešlo do plynové komory

Domácí

Za toto zadání se také omluvil ředitel zmíněné školy Zbyněk Minařík. „Řečeno na rovinu, tento výstup se vyučujícím hrubě nepovedl a vůbec neměl vzniknout. Je nedostatečně citlivý k danému tématu a rozhodně jej nechci hájit. Chci se osobně omluvit za tento nedostatečně citlivý přístup. Uvědomujeme si, že toto zadání bylo více než nevhodné,“ uvedl pro server CNN Prima News.

Oproti předchozímu příkladu se pak jako úsměvné jeví zadání domácího úkolu, které si pro deváťáky přichystal učitel dějepisu z nejmenované základní školy. Žáci si ve studijních materiálech měli mimo jiné vyhledat odpověď na otázku: „Kolik prostitutek přijelo do Prahy v době pruské okupace?“.

Snímek úkolu sdílel na sítí X účet uživatel @masinko s upozorněním, že se nejedná o apríl. Příspěvek byl totiž publikován 1. dubna.

Anketa

Vadilo by vám, kdyby se z takových učebnic učilo vaše dítě?
Ano, vadilo
96,4 %
Ne, nevadilo
3,6 %
Celkem hlasovalo 3948 čtenářů.

Odborníci: Škola musí posilovat charakter dětí. Vedle technologií jim nic jiného nezbyde

Věda a školy

Výběr článků

Načítám