Hlavní obsah

Speciálně pedagogické centrum v Praze rozšířilo kapacitu, i tak děti čekají až rok

3:42
3:42

Poslechněte si tento článek

Detašované pracoviště speciálně pedagogického centra slavnostně otevřeli v mateřské školce Parléřova na Pohořelci v Praze 6. Pět odborníků poskytne péči především dětem s nerovnoměrným či opožděným psychomotorickým vývojem, řečovými obtížemi, vývojovými poruchami, nepřiměřenými citovými reakcemi a poruchami autistického spektra.

Foto: Envato Elements

Ilustrační foto

Článek

Podle místostarostky Mariany Čapkové (PS) je šestá část jedinou v metropoli, která zřizuje svoje vlastní speciálně pedagogické centrum.

Ředitelka Fakultní mateřské školy se speciální péčí Irena Hanyš Holemá připomněla, že první takové zařízení vzniklo v roce 2009. „V naší školce se integrace dětí se speciálně vzdělávacími potřebami děje od 90. let. Takových dětí přibývalo, což bylo impulzem rozložit tu péči mezi různé odborníky, a při školce vzniklo speciálně pedagogické centrum,“ vysvětlila.

Na odborném pracovišti byli původně hlavně svěřenci z její mateřinky, postupně sem zamířili i z ostatních školek. Posledních sedm let podle ní čelilo enormnímu zájmu rodičů a situace se stala až téměř neúnosnou. Na to zareagovala Praha 6 otevřením detašovaného pracoviště, které dosavadní kapacitu rozšířilo, takže centrum nyní pojme až 320 klientů.

Duševní zdraví dětí v Praze se nelepší. Rostou problémy spojené s nadměrným používáním digitálních technologií

Dítě a rodina

„Když jsem sem před rokem a půl přišla, připadalo mi, že když je tu nevyužitý byt školníka, je to otázka několika týdnů, než se nám podaří otevřít dlouho očekávané a požadované detašované pracoviště. Nakonec to trvalo rok a půl. Myslím si, že se daří něco unikátního, protože městská část je jedinou městskou částí v Praze, která zřizuje svoje vlastní speciálně pedagogické centrum,“ konstatovala před detašovaným pracovištěm Čapková, která počin vnímá jako velký krok pro Prahu 6, jenž zajistí dostupnější péči.

Žádají rodiče i školy

„Děti se k nám dostávají na žádost rodičů, kteří sami vnímají ve vývoji nějakou obtíž a potřebují pomoc. Obracejí se na nás, abychom jim pomohli vytipovat vhodný typ školky a nastartovat dobře vzdělávání. Obracejí se na nás i samy školky, když některé děti nezapadají do běžné normy,“ vysvětlila Novinkám Jana Nermutová, pověřená vedoucí centra, ve kterém pracují psychologové a speciální pedagogové.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Nové centrum vzniklo v prázdném bytě školníka.

Děti vyšetří a směrují případně na další odborníky, kteří s ním můžou pracovat. „Když nám klienti odrostou, ze zákona je naší povinností provázet je po celou dobu vzdělávání, takže péče postupuje i dál,“ dodala s tím, zařízení v současné chvíli spolupracuje s více než stovkou škol.

Zájemci se však musejí připravit na dlouhé čekací doby, někdy trvá i rok, než se dítě do péče dostane.

„Dětí se speciálními vzdělávacími potřebami za poslední roky enormně přibývá. Absolutně nejsou pokryty služby a péče o ně. Bylo by skvělé, kdyby na tenhle náš impulz zareagovaly i ostatní městské části. Je vidět, že to jde. Stojí to sice úsilí, peníze, ale jde to,“ vzkázala Nermutová.

„Obci se teď ulevilo, že otevíráme další centrum, ale už jsme oslovili i další školky, pokud by vytipovaly nějaký prostor, budu za to ohromně ráda, kdyby se podařilo zřídit detašované pracoviště i v další části Prahy 6,“ doplnila Čapková.

Speciální školy přijímají čím dál více dětí s autismem. Někde kapacity už nestačí

Věda a školy

Související články

Výběr článků

Načítám