Článek
Program umí určit, nakolik je problém s dysgrafií rozsáhlý. Vývojová dysgrafie, odborně označovaná jako specifická porucha učení s narušením písemného projevu, se projevuje poruchou jemné motoriky, která se odráží v psaní.
Dítě má například potíže s plynulým vedením čáry, s tvary písmen nebo s organizací textu na stránce.
Problémy s písmenky, problémy v životě
„To často vede k nečitelnému rukopisu a velké námaze spojené se psaním. Kromě toho se u dítěte mohou objevit pocity méněcennosti, narušená sebeúcta a dítě může být nesprávně vnímáno okolím tak, že je líné,“ řekla Novinkám Katarína Zvončáková z Psychologického ústavu Akademie věd ČR.
Na brněnské technice poprvé obhajovali bakalářky se speciálními brýlemi ve virtuální realitě
Na vytvoření softwaru se podíleli pracovníci ústavu společně s IT odborníky z Vysokého učení technického v Brně (VUT) a s vývojáři ze společnosti Propsyco.
Dysgrafie, pokud není včas zjištěna a řádně se s malým školákem nepracuje, vede k nepohodě dítěte. Ta se odráží nejen na výsledcích ve škole, ale také v jeho soukromém životě.
Diagnostika dysgrafie byla až doposud založená na subjektivním posouzení odborníků z praxe. Nově vytvořený software DiaGraMo využívá záznam písma dítěte. Detailně jej zkoumá s využitím matematických modelů. Odborníkovi pak nabídne podrobné hodnocení. Program si všímá i takových drobností, jako je rychlost psaní nebo rozlišování velikosti písmen.
Pomoc dětem bude kvalitnější
„Na světě dodnes neexistuje diagnostická metoda, která by umožňovala hodnotit projevy dysgrafie objektivně. Může pak docházet k tomu, že se dva experti neshodnou na diagnóze. Náš systém děti slepě neškatulkuje na ty, co mají a nemají dysgrafii, dysgrafie totiž může mít různé projevy a ty se navíc vyskytují v různé míře,“ uvedl Jiří Mekyska z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT.
Nejčastější vady řeči a co pomáhá s jejich nápravou
Zdůraznil, že software hodnotí závažnost projevů. Právě to pak odborníkům umožňuje s dítětem cíleně pracovat tak, aby se odstraňovaly či potlačovaly přesně ty problémy, s nimiž se potýká. Program sleduje i postupné pokroky dítěte.
„Nově vyvinutá metoda může být užitečným doplňkem současné diagnostiky. Lépe nám umožní nastavit potřebnou podporu žáků a žákyň s dysgrafií,“ uvedla psycholožka Vladimíra Šmídková z Krajské pedagogicko-psychologické poradny ve Zlíně.