Hlavní obsah

Software brněnských vědců pomůže přesně diagnostikovat dysgrafii u dětí

Brno

Stanovit u dítěte, zda trpí dysgrafií, tedy poruchou učení spojenou s psaným projevem, pomůže nově vyvinutý diagnostický software DiaGraMo. Vytvořili jej psychologové ve spolupráci s IT odborníky z brněnské technické univerzity. Při práci s malými dětmi jej využijí pracovníci školských poradenských center.

Foto: archiv VUT

Nový software umí vyhodnotit, zda má dítě dysgrafii.

Článek

Program umí určit, nakolik je problém s dysgrafií rozsáhlý. Vývojová dysgrafie, odborně označovaná jako specifická porucha učení s narušením písemného projevu, se projevuje poruchou jemné motoriky, která se odráží v psaní.

Dítě má například potíže s plynulým vedením čáry, s tvary písmen nebo s organizací textu na stránce.

Problémy s písmenky, problémy v životě

„To často vede k nečitelnému rukopisu a velké námaze spojené se psaním. Kromě toho se u dítěte mohou objevit pocity méněcennosti, narušená sebeúcta a dítě může být nesprávně vnímáno okolím tak, že je líné,“ řekla Novinkám Katarína Zvončáková z Psychologického ústavu Akademie věd ČR.

Na brněnské technice poprvé obhajovali bakalářky se speciálními brýlemi ve virtuální realitě

Věda a školy

Na vytvoření softwaru se podíleli pracovníci ústavu společně s IT odborníky z Vysokého učení technického v Brně (VUT) a s vývojáři ze společnosti Propsyco.

Dysgrafie, pokud není včas zjištěna a řádně se s malým školákem nepracuje, vede k nepohodě dítěte. Ta se odráží nejen na výsledcích ve škole, ale také v jeho soukromém životě.

Diagnostika dysgrafie byla až doposud založená na subjektivním posouzení odborníků z praxe. Nově vytvořený software DiaGraMo využívá záznam písma dítěte. Detailně jej zkoumá s využitím matematických modelů. Odborníkovi pak nabídne podrobné hodnocení. Program si všímá i takových drobností, jako je rychlost psaní nebo rozlišování velikosti písmen.

Pomoc dětem bude kvalitnější

„Na světě dodnes neexistuje diagnostická metoda, která by umožňovala hodnotit projevy dysgrafie objektivně. Může pak docházet k tomu, že se dva experti neshodnou na diagnóze. Náš systém děti slepě neškatulkuje na ty, co mají a nemají dysgrafii, dysgrafie totiž může mít různé projevy a ty se navíc vyskytují v různé míře,“ uvedl Jiří Mekyska z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT.

Nejčastější vady řeči a co pomáhá s jejich nápravou

Zdraví

Zdůraznil, že software hodnotí závažnost projevů. Právě to pak odborníkům umožňuje s dítětem cíleně pracovat tak, aby se odstraňovaly či potlačovaly přesně ty problémy, s nimiž se potýká. Program sleduje i postupné pokroky dítěte.

„Nově vyvinutá metoda může být užitečným doplňkem současné diagnostiky. Lépe nám umožní nastavit potřebnou podporu žáků a žákyň s dysgrafií,“ uvedla psycholožka Vladimíra Šmídková z Krajské pedagogicko-psychologické poradny ve Zlíně.

Výtvarnice Alena Kupčíková: Jedinečná věc na dyslexii je, že se nemůžeš opakovat

Kultura

Výběr článků

Načítám