Článek
Testování se zaměřilo například na schopnosti žáků pochopit záměr autora, vyhledat informace v textu a rozhodnout, zda je text důvěryhodný.
Necelá třetina žáků testovaných ročníků v základních školách dosáhla minimální úrovně čtenářské gramotnosti, u žáků druhých ročníků středních škol to bylo 29 procent.
Zjištění jsou podle zprávy inspekce nepříznivá i proto, že porozumění textu a schopnost umět s ním pracovat je důležitá nejen pro studijní úspěchy, ale i pro uplatnění na pracovním trhu.
Českým deváťákům se do učitelství moc nechce
Hůře jsou na tom chlapci
Ve všech testovaných ročnících mají nedostatečnou úroveň častěji chlapci než dívky, zároveň dosahují slabších výsledků žáci z horšího socioekonomického zázemí, tedy třeba z chudších a méně vzdělaných rodin. Vliv rodinného zázemí na výsledky žáků v českých školách ukazuje více analýz inspekce, poukazují na ně i mezinárodní průzkumy.
Základní čtenářskou a pisatelskou gramotnost má pro základní školy nově nastavit takzvaný rámcový vzdělávací program. Schopnost porozumět textům, umět zpracovávat informace a prezentovat znalosti je podle překladatelů změn v učebních plánech základním předpokladem pro učení.
Žákům všech testovaných ročníků šlo lépe řešit úlohy, které se zaměřovaly jen na jednu dovednost, například vyhledání informace v textu. Pokud bylo k vyřešení úlohy potřeba například pochopit význam slova či úsloví ve vztahu k textu nebo rozhodnout, zda je text důvěryhodný, měli větší problémy.
44 procent tvrdí, že jim čtení nedělá problémy a čtou rádi
Rozvíjení práce s textem je podle inspekce důležité. Přesto významná část učitelů především matematiky, informatiky, přírodovědných, výchovných a odborných předmětů zařazuje čtenářské dovednosti do výuky jen ojediněle, případně vůbec, uvedla inspekce.
Ministerstvo školství vymyslelo, jak zlepšit tělesnou zdatnost dětí
Pro rozvoj žáků je podle inspekce potřeba, aby pracovali i s jinými texty, než jsou učebnice, pracovní sešity či čítanky. Význam pro výsledky žáků základních škol má to, jak rádi čtou. To, že jim čtení nedělá problémy a čtou rádi, uvedlo 44 procent žáků pátých tříd a třetina deváťáků.
Lepší výsledky měli žáci, kteří považují texty čtené ve škole za zajímavé. V testech byly podle dětí zajímavější texty, které jim byly tematicky bližší a byly psané jednodušším jazykem. V těchto úlohách se jim také lépe dařilo. Texty, které čtou děti ve školách, jsou podle většiny žáků zajímavé jen občas.
Desetina páťáků, více než pětina deváťáků a necelá pětina žáků druhých ročníků ve středních školách označila texty čtené ve škole za zcela nezajímavé. Častěji jsou pro žáky zajímavé texty, které nejsou z učebnic, nebo texty v elektronické podobě.
Inspekce se zabývala i postojem druháků na středních školách k maturitní četbě. Nejčastěji se jim nezamlouvá stará literatura do konce 18. století, kterou bude víc než třetina z nich číst jen z nutnosti.