Článek
Současný rámcový vzdělávací program určuje, kolik hodin musí školy věnovat jednotlivým vzdělávacím oblastem či předmětům v první až páté třídě, tedy na prvním stupni, a kolik na druhém stupni. Nový vzdělávací program určuje závazně jen celkový počet hodin na prvním stupni a na druhém stupni, nerozděluje je ale podle jednotlivých vzdělávacích oblastí ani předmětů.
RVP na rozdíl od dřívějších osnov od roku 2005 neurčuje, co se má učit v jednotlivých ročnících, ale popisuje, s čím se má žák seznamovat na různých stupních vzdělávání a co má umět na konci. Školy podle něj vytvářejí vlastní učební plány, které se od sebe mohou lišit.
Nový vzdělávací program schválil ministr školství Mikuláš Bek (STAN) na konci minulého roku.
Více angličtiny a náročnější matematika. Bek představil cestu z biflování
Větší volnost školám
Podle Bulanta si školy při tvorbě nových školních vzdělávacích plánů samy určí, kolik hodin budou věnovat jednotlivým předmětům či vzdělávacím oblastem. Možné rozdělení hodin podle předmětů budou moci najít v modelových školních vzdělávacích programech, které nyní připravuje NPI. Modelové programy nebudou pro školy závazné, jejich využití bude podle Bulanta na rozhodnutí škol.
Revidovaný rámcový vzdělávací program určuje, že časová dotace na prvním stupni je 118 hodin výuky a na druhém stupni 122 hodin. Časová dotace vyjadřuje součet hodin za týden a dohromady ve všech daných ročnících. Kolik hodin je určených na společný základ a kolik jich mohou školy využít různě, závazná část vzdělávacího programu neurčuje. Doporučení je možné najít v metodickém komentáři, který není závazný.
Školy při tvorbě vlastních učebních plánů musí zohlednit minimální a maximální týdenní počet hodin pro jednotlivé ročníky, zařazení výuky angličtiny od 1. do 9. třídy, výuky dalšího cizího jazyka od 7. třídy a povinný rozsah výuky tělesné výchovy minimálně dvě hodiny týdně od 1. do 9. třídy.
Dobrodružství v pohraničí. Školy dostaly návod na zdolání českých hor
Další hodiny mohou využít například na volitelné předměty, které budou dotvářet jejich zaměření, a na zařazení učiva, které bude podporovat individuální rozvoj žáků. Hodiny, které budou mít dál k dispozici, mohou školy podle Bulanta využít třeba i na badatelskou výuku, která je časově náročná.
Nové vzdělávací programy dávají podle Lucie Slejškové a Miroslava Hřebeckého z neziskové organizace EDUin školám větší volnost v tom, jak budou žáky vyučovat. Proto potřebují větší podporu v tom, jak s novým vzdělávacím programem pracovat, upozornila Slejšková.