Hlavní obsah

Školy se snaží zkvalitnit výuku jazyků větším zapojením rodilých mluvčích

Právo, Petr Kotek

Angličtinu s rodilým mluvčím chtějí v příštím školním roce nově nabídnout svým žákům další desítky škol po celé republice. Již nyní proto jednají o svém zapojení do úspěšně běžícího projektu „Integrace rodilých mluvčích do výuky“ společnosti Wattsenglish.

Článek

Dosud se ho účastní více než 150 mateřských a základních škol z celé ČR. Díky projektu totiž získávají kvalifikovaného lektora angličtiny, kterých je obecně ve školství velký nedostatek.

„Naši lektoři jsou integrováni přímo do vzdělávacích programů škol. Vstupují nejen do hodin angličtiny, ale i jiných předmětů. Ve školkách se zase ‚anglická okénka‘ stávají součástí běžného denního programu,“ upřesňuje Marek Kadlec, ředitel společnosti Wattsenglish. Ta tyto lektory, výhradně rodilé mluvčí, totiž vybírá po celém světě a pak je dlouhodobě a cíleně proškoluje a naví je i zaměstnává.

Odpadá administrativní i finanční zátěž

Školám tak odpadá spousta starostí. Zaměstnat rodilého mluvčího je pro ně totiž administrativně i finančně velmi náročné. „Z hlediska zařazení do stupnice platových tříd je tato varianta prakticky nereálná,“ potvrzuje ředitelka liberecké ZŠ Husova Blanka Reindlová, která spolupracuje s Wattsenglish již čtvrtým rokem. „Wattsenglish je pro nás zárukou kvality personálního výběru, metodického vedení a v neposlední řadě administrativního zjednodušení,“ dodává.

V pražské ZŠ Londýnská platí rodiče například 250 Kč měsíčně, přičemž kvalifikovaný rodilý mluvčí pracuje s dětmi vždy jednu hodinu týdně. „Myslím, že je nutné změnit pohled na výuku jazyka – nejít cestou učení se slovíček a pravidel, ale začít jazyk rovnou přirozeně a aktivně užívat,“ zdůvodňuje působení rodilého mluvčího ve škole ředitel Martin Ševčík. „Vybavenost dětí a práce s jazykem, zejména v konverzaci, se musí zlepšit a jsem bytostně přesvědčen, že rodilý mluvčí to může zařídit.“

Profesionální metodika i přístup

Metodika Wattsenglish je založena na vytvoření bilingvního prostředí. Děti si cizí řeč osvojují přirozenou cestou, podobně jako když se učí mateřštinu. Metoda byla vyvinuta ve spolupráci s psychology, pedagogy a lingvisty a záhy vzbudila také zájem Ministerstva školství, takže byla vydána jako metodický materiál pro mateřské školy. Ten je k dispozici na webové adrese www.wattsenglish.com.

„Rodilý mluvčí představuje pro děti tu nejpřirozenější výzvu ke komunikaci,“ vysvětluje Marek Kadlec ze společnosti Wattsenglish. „Díky angličtině se s ním totiž mohou dorozumět, mohou si s ním hrát. Děti nejdříve reagují pouze neverbálně - pohybem, akcí… Mají radost, že lektorovi „rozumí“, a to je obrovsky motivuje. Velmi brzy pak začínají samy tvořit anglické věty.“

Wattsenglish věnuje výběru a školení rodilých mluvčích velkou péči. „Nejenže musí splňovat všechny předpoklady pro práci s dětmi a mít dosažené VŠ vzdělání, pravidelně také musí absolvovat školení Wattsenglish pod vedením našich metodiků,“ upřesňuje Kadlec. „Tím je zaručena jejich naprostá profesionalita a neustálý růst.“

Zájem škol roste

V samotné Praze je do projektu „Integrace rodilých mluvčích“ zapojeno více než 30 mateřských a na 15 základních škol, s rodilými mluvčími se setkávají také děti v kraji Karlovarském, Plzeňském, Ústeckém, Libereckém, Pardubickém, Moravskoslezském či Olomouckém. A zájem škol i rodičů neustále stoupá. Od září by se měly k projektu připojit desítky dalších mateřských a základních škol, mj. i v Jihočeském a Středočeském kraji.

Související témata:

Výběr článků

Načítám