Článek
Týmy pedagogů se je přes všechny problémy, jimž děti čelí, snaží motivovat k učení. Válčí přitom na mnoha frontách: zajišťují doučování, mimoškolní aktivity, nabízí individuální přístup k výuce, některé školy poskytují dětem zdarma učební pomůcky, aby se měly s čím učit.
Nestačí jen žáky naučit chodit do školy
„Pedagogové odvádějí skutečně náročnou práci. Zaměřují se na to, aby se žáci cítili ve škole dobře a navštěvovali ji. Nicméně se ukazuje, že je důležité více se věnovat učení, aby pak děti zvládly přijímačky na střední školu, které mají vliv na jejich další život,“ řekl Novinkám Martin Majcík z výzkumné skupiny Národního institutu SYRI zaměřující se na vzdělávání.
Cílem institutu je sledovat vývoj české společnosti, hledat slabá místa a navrhovat řešení. Odborníci na pedagogiku se již dva roky zaměřují i na výzkum toho, jak pomoci dětem se sociálním znevýhodněním. Monitorují pět škol z ČR, jednu v Praze a další v Brně, s velkým podílem dětí ze sociálně slabých či jinak vyloučených rodin, které děti nemotivují k učení.
Olomoučtí studenti nabízejí bezplatné online doučování matematiky

U všech tvoří tyto děti hrubým odhadem přes polovinu všech žáků, takže zdaleka nejde o problém, který by se týkal jednotlivců. Vyšší počet těchto škol je sice na Karlovarsku, Ústecku a v Moravskoslezském kraji, ale najít je lze i v jiných koutech České republiky.
Dětí, které potřebují pomoc, jsou tisíce
Výzkumníci zjistili, že se učitelům, sociálním pedagogům i psychologům, v mnoha případech i s pomocí tzv. tandemového učitele, často daří udržet ve škole s tím, že dítě zjistí, „že to ve škole není až tak špatné“, nicméně to je podle odborníků jen první krok.
„Pouhé milé povídání ve škole nestačí, musíme se vrátit k výuce. Problémem zůstává otázka, jak vše nastavit, aby se u dětí se sociálním znevýhodněním zlepšoval prospěch. To je slabé místo,“ vysvětlil Majcík.
Agresoři ve školních třídách mohou profitovat z přátelství, ukázal vědecký výzkum

Možnou cestou je podle SYRI ještě větší nabídka doučování a individuální přístup ve výuce. Dobré výsledky mají nejrůznější přípravky na základních školách, v nichž učitelé připraví žáka na přijímačky na střední školu. Často se na poslední chvíli v osmé a deváté třídě pracně dohání učivo, které už dítě mělo znát.
Bez pomoci asistentů pedagoga, sociálních pedagogů komunikujících s rodinami a také dětských psychologů by to v mnoha případech nešlo.
Přesné údaje k dětem se sociálním znevýhodněním v ČR chybí, nicméně ze studie zpracované v roce 2015 odborníky z Univerzity Palackého v Olomouci a z organizace Člověk v tísni vyplývá, že se počet těchto školáků v ČR tehdy odhadoval - i podle informací na webu - na zhruba 140 tisíc s tím, že jejich počet bude přibývat. Přesně to se i děje.
Protivná učitelka: Dnešní děti jsou extrémně upřímné a nesoustředěné

Psycholog: Děti na tom nejsou psychicky dobře, nevíme si s tím rady
