Hlavní obsah

Školy posílí psychickou odolnost žáků

Alarmující statistiky o dětech potácejících se ve velkém v depresích a úzkostech se promítnou i do změn rámcových vzdělávacích programů (RVP). Jejich revize má zajistit, že se ve škole budou děti učit i duševní hygieně. V březnu vstoupí revize do veřejného připomínkového řízení a od září 2025 se objeví v praxi.

Foto: Envato Elements

Ilustrační snímek

Článek

Na konferenci organizace Society for all (SOFA) zaměřené na projekty vzdělávání o psychické odolnosti dětí to řekla Markéta Pastorová z Národního pedagogického institutu, který RVP reviduje.

„V hlavních směrech RVP je akcentován wellbeing neboli životní spokojenost. Samotný program ovšem není samospásný, ale může systémově ukotvit do vzdělávání důležitá témata,“ uvedla Pastorová. Podle ní je ve školách patrný nárůst zájmu o téma duševní hygieny a metodických materiálů na podporu takové výuky stále přibývá.

Šéfka SOFA Lenka Felcmanová zdůraznila, že potřeba téma zvýraznit přichází poměrně pozdě. Odkázala na loňský výzkum Národního ústavu duševního zdraví, podle nějž až polovina dětí a mládeže do 19 let projevuje známky zhoršené životní spokojenosti, u dvou pětin jsou patrné známky středně těžké až těžké deprese a 30 procent trpí vážnými úzkostmi.

Středoškolské obory se budou měnit

Věda a školy

„Schopnost práce s vlastními emocemi je velice důležitá pro život, abychom zvládali náročné situace, dokázali řešit problémy,“ uvedla Felcmanová a přiblížila výsledky dvou projektů inspirovaných osvědčeným australským modelem. Zkoušely je už i české školy, zapojeno bylo na 1500 žáků.

První se zaměřuje na rozvoj socio-emočního učení, druhý na prevenci násilí v blízkých vztazích. Učitelé v rámci různých aktivit napříč výukou mají vést žáky k péči o psychickou pohodu. Hlavními tématy jsou např. emoční gramotnost, silné stránky osobnosti, zvládání náročných situací, řešení problémů, zvládání stresu či vyhledání pomoci. Programy jsou sestaveny na míru žákům od prvňáčků po maturanty.

Nový kurz má učitelům pomoci pracovat s traumatizovanými dětmi

Věda a školy

„Když se děti necítí dobře, nic nefunguje“

Podle zapojených učitelů byly programy, jejichž metodiku si lze stáhnout na webu SOFA, připravené k přímému použití „krok za krokem“. K tomu nabízí SOFA i dvoudenní podpůrné kurzy.

„Mám sedmadvacet druháčků a baterii aktivit, které byly pro ně zábavné a přínosné. Teď už vědí, jak si říct o pomoc, objevují sami sebe. V prosinci jsme měli preventivní program o šikaně a dostala jsem zpětnou vazbu, že mí žáci hovoří o svých emocích na úrovni druhého stupně,“ popsala učitelka Anna Hrubá ze ZŠ Kbely.

Na školách probíhají talentové zkoušky, výsledek se studenti dozvědí v květnu

Věda a školy

Podle ní je nevýhodou vysoká časová náročnost, přesto by program doporučila. „Když se děti ve třídě necítí dobře, nic nemůže fungovat,“ řekla.

Skoro všichni učitelé chtějí s programem pokračovat

Učitelky ze Střední školy technické Most zase popsaly, že jejich studenti měli o aktivity velký zájem, a tak se velmi brzy dostavily i výsledky. „Dvě žačky mi řekly, že se jim kamarádka svěřila, že ji doma otec bije. Hned to nahlásily policii, ta kontaktovala OSPOD a začalo se to řešit,“ popsala výchovná poradkyně Andrea Hříbalová.

A výmluvné jsou i dotazníky. Devět z deseti kantorů hodnotilo metodiku jako přínosnou a budou ji využívat. Dokonce 96 procent uvedlo, že materiály pomohly i jim k podpoře vlastní duševní pohody. Dvě pětiny se nyní cítí být kompetentní v tématu prevence násilí v blízkých vztazích, předtím to bylo 15 procent.

Téma Romů je třeba promítnout do školních vzdělávacích programů, míní Bek

Věda a školy

Nový projekt pedagogického institutu má podpořit větší spolupráci učitelů

Věda a školy

Související články

Linka bezpečí opět čelí náporu

Návrat do školy řadu dětí stresuje buď kvůli strachu z učiva, vztahům se spolužáky, nebo obavám ze změn spojených s novým prostředím. Ordinace psychologů se po...

Výběr článků

Načítám