Článek
Na konferenci organizace Society for all (SOFA) zaměřené na projekty vzdělávání o psychické odolnosti dětí to řekla Markéta Pastorová z Národního pedagogického institutu, který RVP reviduje.
„V hlavních směrech RVP je akcentován wellbeing neboli životní spokojenost. Samotný program ovšem není samospásný, ale může systémově ukotvit do vzdělávání důležitá témata,“ uvedla Pastorová. Podle ní je ve školách patrný nárůst zájmu o téma duševní hygieny a metodických materiálů na podporu takové výuky stále přibývá.
Šéfka SOFA Lenka Felcmanová zdůraznila, že potřeba téma zvýraznit přichází poměrně pozdě. Odkázala na loňský výzkum Národního ústavu duševního zdraví, podle nějž až polovina dětí a mládeže do 19 let projevuje známky zhoršené životní spokojenosti, u dvou pětin jsou patrné známky středně těžké až těžké deprese a 30 procent trpí vážnými úzkostmi.
Středoškolské obory se budou měnit
„Schopnost práce s vlastními emocemi je velice důležitá pro život, abychom zvládali náročné situace, dokázali řešit problémy,“ uvedla Felcmanová a přiblížila výsledky dvou projektů inspirovaných osvědčeným australským modelem. Zkoušely je už i české školy, zapojeno bylo na 1500 žáků.
První se zaměřuje na rozvoj socio-emočního učení, druhý na prevenci násilí v blízkých vztazích. Učitelé v rámci různých aktivit napříč výukou mají vést žáky k péči o psychickou pohodu. Hlavními tématy jsou např. emoční gramotnost, silné stránky osobnosti, zvládání náročných situací, řešení problémů, zvládání stresu či vyhledání pomoci. Programy jsou sestaveny na míru žákům od prvňáčků po maturanty.
Nový kurz má učitelům pomoci pracovat s traumatizovanými dětmi
„Když se děti necítí dobře, nic nefunguje“
Podle zapojených učitelů byly programy, jejichž metodiku si lze stáhnout na webu SOFA, připravené k přímému použití „krok za krokem“. K tomu nabízí SOFA i dvoudenní podpůrné kurzy.
„Mám sedmadvacet druháčků a baterii aktivit, které byly pro ně zábavné a přínosné. Teď už vědí, jak si říct o pomoc, objevují sami sebe. V prosinci jsme měli preventivní program o šikaně a dostala jsem zpětnou vazbu, že mí žáci hovoří o svých emocích na úrovni druhého stupně,“ popsala učitelka Anna Hrubá ze ZŠ Kbely.
Na školách probíhají talentové zkoušky, výsledek se studenti dozvědí v květnu
Podle ní je nevýhodou vysoká časová náročnost, přesto by program doporučila. „Když se děti ve třídě necítí dobře, nic nemůže fungovat,“ řekla.
Skoro všichni učitelé chtějí s programem pokračovat
Učitelky ze Střední školy technické Most zase popsaly, že jejich studenti měli o aktivity velký zájem, a tak se velmi brzy dostavily i výsledky. „Dvě žačky mi řekly, že se jim kamarádka svěřila, že ji doma otec bije. Hned to nahlásily policii, ta kontaktovala OSPOD a začalo se to řešit,“ popsala výchovná poradkyně Andrea Hříbalová.
A výmluvné jsou i dotazníky. Devět z deseti kantorů hodnotilo metodiku jako přínosnou a budou ji využívat. Dokonce 96 procent uvedlo, že materiály pomohly i jim k podpoře vlastní duševní pohody. Dvě pětiny se nyní cítí být kompetentní v tématu prevence násilí v blízkých vztazích, předtím to bylo 15 procent.