Článek
"Žáci se na základě jednoduchých tvůrčích experimentů učí 'řeči filmu' tak, aby mohli mít větší požitek z vnímání děl filmové a vizuální kultury," stojí v podkladech předmětu filmová a audiovizuální výchova. Školáci se zde budou učit základům animace, práci s jednoduchou videokamerou, fotoaparátem nebo programem na stříhání natočených videí. Děti si však také budou pouštět filmy a učit se je hodnotit po umělecké i obsahové stránce.
Taneční výchova má vycházet z přirozeného pohybu člověka. Děti si budou osvojovat základy rytmiky, správného držení těla, ale také se naučí vyjadřovat se tancem a pohybovat se na hudbu. Kromě odborníků z VÚP se na vzdělávacích materiálech podílela také třeba učitelka tance Eva Blažíčková z konzervatoře Duncan Centre.
Předměty se už vyučují, ale jen na základě intuice
"Na školách se tyto předměty už vyučují, ale pouze na základě intuice," řekla Pastorová. Taneční a filmová výchova však není pro školy povinná. Pokud je zařadí, mohou je učit buď jako samostatný povinný či nepovinný předmět, nebo jako volitelný kurz. Taneční výchovu mohou zavést základní školy školy už od první třídy, filmová a audiovizuální výchova je určena také pro gymnázia.
"Budou to zařazovat školy, které na to budou mít vybavení, které budou mít i personální vybavení," myslí si Pastorová. Hlavně na filmovou výchovu budou školy potřebovat videokameru, fotoaparát a další techniku na vytváření žákovských experimentů. Na výuku těchto dovedností ale školy musejí mít hlavně odborně vybaveného pedagoga. Podle Pastorové by proto mohly pedagogické fakulty v budoucnu nabízet i další vzdělávání zaměřené právě na nové "výchovy". Už v srpnu se mohou učitelé seznámit s filmovou výchovou na semináři v rámci píseckého Festivalu nad řekou.