Článek
Ministerstvo školství připravilo nové vzory vysvědčení pro takzvané kriteriální hodnocení. Jde o jednu z forem slovního hodnocení.
Možnost hodnotit žáky z chování a z jednotlivých vyučovacích předmětů na základě toho, jak zvládli naplnit předem nastavená kritéria, mají základní školy od září 2024.
Cílem stanovených kritérií je zpřehlednit slovní hodnocení. Konkrétní kritéria i vyjádření míry jejich naplnění stanovuje ředitel školy v pravidlech hodnocení. Školy mohou žáky hodnotit také známkami, slovním hodnocením či kombinací obojího.
Ředitelé a učitelé jsou vyhořelí jako nikdy. Odborníci hodnotí uplynulý školní rok
Vysílat pedagoga do škol podle potřeby
Začíná platit také část novely zákona o pedagogických pracovnících, která umožňuje pozici takzvaného sdíleného pedagoga. Pedagogický pracovník nově nemusí být pouze zaměstnancem konkrétní školy, ale může být i zaměstnancem společenství obcí či jeho právnické osoby.
To ho může podle potřeby vysílat do škol, které obce tohoto společenství zřizují. Je to tedy sdílený pedagog, který bude vyučovat ve více školách, aniž bude muset na každé z nich zvlášť uzavírat pracovní smlouvu, uvedlo ministerstvo školství.
Od nového roku platí také novela maturitní vyhlášky, která upravuje školní maturitní zkoušku z cizího jazyka. Ústní zkouška z cizího jazyka se koná formou řízeného rozhovoru s využitím pracovního listu, který obsahuje jedno či více zadání ke konkrétnímu tématu. U oborů odborného vzdělání je součástí pracovního listu i zadání, které ověřuje znalost terminologie vztahující se ke vzdělávací oblasti.
Nově nemusí toto zadání navazovat na vylosované téma, vyplývá z novely vyhlášky. Ta také upravuje vzory vysvědčení či složení maturitní komise.