Hlavní obsah

Školství chce více peněz na doučovací kempy. Zájem o ně je velký

Praha

Ministerstvo školství obdrželo přes 400 žádostí o dotace na pořádání letních doučovacích kempů v celkové výši 270 milionů korun, o rozdělení peněz ale zatím nerozhodlo. K dispozici má v současnosti 100 milionů, a chtělo by proto ve vládě vyjednat více.

Foto: ČTK

Ministr školství Robert Plaga

Článek

Informaci o vypsaném dotačním programu na letní doučovací kempy zveřejnil resort na konci března. Kempy by podle něj měly pomoci snížit nerovnosti v přístupu ke vzdělávání a podpořit duševní zdraví školáků po dlouhotrvající výuce na dálku v důsledku epidemie covidu-19.

O dotaci mohly žádat spolky, neziskové organizace, ale i školy či střediska volného času. Uzávěrka pro podání žádostí o peníze byla 30. dubna.

MŠMT dá na letní doučovací kempy 100 milionů. Tisíce dětí ze vzdělávání vypadly

Věda a školy

Kempy se mají konat v červenci a srpnu, mají být pro aspoň 15 dětí a trvat minimálně 40 hodin rozložených do pěti kalendářních dnů.

„MŠMT obdrželo více než 400 žádostí. Zájem o pořádání letních kempů je velký a doufáme, že na to bude nejen avizovaných 100 milionů korun, ale budeme schopni vyčlenit vyšší částku. Máme žádosti za 270 milionů Kč a budeme jednat, aby se na vládě prostředky zvýšily a mohli jsme podpořit letní aktivity mnoha desítek tisíc dětí,“ uvedla tento týden mluvčí školského úřadu Aneta Lednová.

Unie středoškoláků se obává stresového návratu do škol a přehlcení testy

Věda a školy

Materiál podle ní musí projednat porada vedení ministerstva a kontrola následně musí schválit, komu se dotace přidělí. „Rozhodnutí budou pak zaslána jednotlivým příjemcům, kteří se tak informace dozvědí s dostatečným předstihem,“ dodala.

Neprodlužovat školní rok do období prázdnin

Podle zjištění České školní inspekce (ČŠI) se za rok epidemie nepodařilo do distančního vzdělávání vůbec zapojit kolem 10 tisíc žáků. Nejčastějším důvodem, proč se žáci na dálku neučili, byla podle průzkumu ministerstva neochota dětí či jejich rodičů, a to bez ohledu na vybavení domácnosti.

Deset tisíc žáků se do online výuky vůbec nezapojilo

Věda a školy

Přibližně 50 tisíc dětí se podle inspekce z důvodu nedostatečného technického vybavení ještě na začátku letošního roku učilo na dálku bez zapojení do přímé online výuky. V základních a středních školách v ČR je přibližně 1,4 milionu žáků.

Nerovnosti vzniklé ve vzdělávání kvůli výuce na dálku se podle dřívějšího vyjádření ministra školství Roberta Plagy (za ANO) budou vyrovnávat doučováním další dva až tři roky. Nedostatečný rozvoj některých dětí v důsledku distanční výuky se podle něj nedá řešit plošným opakováním ročníku.

Plošné opakování celého školního roku nedává smysl, tvrdí Plaga

Věda a školy

Na doučování dětí, které se do distančního vzdělávání nezapojovaly, plánuje úřad školám poskytnout od září 250 milionů Kč.

Například Asociace ředitelů základních škol a spolek Učitelská platforma jsou navíc i proti možnosti prodloužení letošního školního roku do období letních prázdnin. Podle nich byla distanční výuka pro žáky, rodiče i samotné pedagogy podstatně náročnější než škola v běžném režimu.

Ředitelé ZŠ a učitelský spolek jsou proti prodloužení školního roku. Všichni jsou vyčerpaní

Věda a školy

O možnosti prodloužení školního roku do prázdnin se v důsledku epidemie a výuky na dálku hovořilo už loni, školní rok ale nakonec skončil jako obvykle na konci června. V aktuálním školním roce se debata otevřela znovu, Plaga to ale opět odmítl.

„Pokud někdo cítí, že by se jeho děti měly dovzdělat, ať využije možnosti letních kempů. Plošné zkrácení prázdnin pro všechny nedává žádný smysl,” souhlasí předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.

Na 2. stupni základních škol skončí všude rotační výuka, vrátí se i středoškoláci

Domácí

Související články

Výběr článků

Načítám